יורם בליזובסקי: שביתה עכשיו במכס תהווה קטסטרופה על קטסטרופה

מנכ"ל התאחדות התעשיינים קורא למנהל רשות המכס ולמשרד האוצר להיערך לשביתה על ידי מתן אפשרות לתהליך אוטומטי לשחרור מטענים בים ובאויר, ביטול הדרישה לביקורת מדגמית ולהסתפק בבדיקות ביטחוניות וכן לבצע פעולות שלא יגרמו לעיכובים בהחזרי המע"מ ליצואנים; יחד עם זאת,


00:00 ,30.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מנכ"ל התאחדות התעשיינים קורא למנהל רשות המכס ולמשרד האוצר להיערך לשביתה על ידי מתן אפשרות לתהליך אוטומטי לשחרור מטענים בים ובאויר, ביטול הדרישה לביקורת מדגמית ולהסתפק בבדיקות ביטחוניות וכן לבצע פעולות שלא יגרמו לעיכובים בהחזרי המע"מ ליצואנים; יחד עם זאת, קורא להידברות כדי למנוע שביתה

המערכת חייבת להרגע לפני שהיא נכנסת למאבקים חדשים. שביתה עכשיו במכס, בשעה שהתעשייה עדיין מדממת מהשביתה בנמלים, נמלי ישראל עדיין פקוקים וקיים מחסור למכולות ריקות ליצוא - תוסיף למעשה קטסטרופה על קטסטרופה, תגרום להחרפת השיבושים בנמלי ישראל עד לשיתוק כללי. שביתה כזו תהיה משולה "לתקיעת סכין פעם נוספת בלב סחר החוץ של ישראל". שביתה כזו תמאיס סופית את היצואנים הישראלים על הלקוחות בחו"ל, שלא נרגעו מהעיכובים ומאי עמידה בלוחות הזמנים בשל השביתה בנמלים בחודשיים האחרונים. כך טוען יורם בליזובסקי, מנכ"ל התאחדות התעשיינים. זאת בעקבות החלטת עובדי רשות המכס להשבית את המכס והמע"מ החל מיום ד' השבוע, ה-1.9.04.

עוד קורא בליזובסקי, להידברות כדי למנוע שביתה.

בליזובסקי טוען, כי אם יתממשו החלטות עובדי המכס, הדבר יעמיק ויעצים את ההשלכות השליליות על סחר החוץ של ישראל - נהיה צפויים לאלפי ביטולים נוספים של הזמנות ליצוא מלקוחות בחו"ל שפשוט יפסיקו עתה סופית לסחור עם ישראל. זאת בשל חוסר הוודאות, חדשות לבקרים, לקבלת הסחורה בזמן. כבר עתה יותר מ-198 אניות הכריזו על אי עגינה בנמלי ישראל.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים טוען, כי שיתוק סחר החוץ של ישראל פעם נוספת, יהרוס כמעט לחלוטין את הסיכויים להגיע לצמיחה של קרוב ל-4% בשנה הבאה ולירידה באבטלה לשיעור חד ספרתי.

בליזובסקי קורא, לאיתן רוב, מנהל רשות המכס ולמשרד האוצר להיערך כבר כיום לשביתה, זאת על ידי מתן אפשרות, בעת פרוץ השביתה במכס, לבצע תהליך אוטומטי לשחרור מטענים בים ובאויר, לבטל את הדרישה לביקורת מדגמית ולהסתפק בבדיקות ביטחוניות, תוך קבלת ההצהרות של יבואנים ויצואנים על פירוט המשלוח, באמצעות עמילי המכס בלבד. במילים אחרות, להפוך את תהליך היבוא והיצוא, הן בים והן באויר, לתהליך אוטומטי ללא התערבות.

כמו כן, מבקש בליזובסקי, מרשות המכס ומשרד האוצר לדאוג לכך שהחזרי המע"מ ליצואנים ישולמו במועד ולא לגרום לעיכובים.

בליזובסקי טוען, כי העיכוב בהחזרי מע"מ ומכס ליצואנים בהיקף של 800 – 950 מליון שקל, יגרום להסתבכויות כספיות ולבעיות נזילות קשות של היצואנים והעסקים הגדולים.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים מציע, לאיתן רוב, כי במקרה של שביתה במכס תשלום המע"מ יבוצע על ידי הבנקים, כנגד התחייבות היצואן לתשלום, במידה והתשלום לא יועבר לבנק.