יו"ר מכון היצוא: ממשלת ישראל חייבת להעמיד את היצוא בראש סדר העדיפויות הכלכלי בשנת 2005

לקראת פתיחת הדיונים בממשלה על תקציב 2005, שרגא ברוש אומר: ממשלת ישראל חייבת לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר ולהעמיד את היצוא בראש סדר העדיפות הכלכלי בשנת 2005


00:00 ,06.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
לקראת פתיחת הדיונים בממשלה על תקציב 2005, שרגא ברוש אומר: ממשלת ישראל חייבת לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר ולהעמיד את היצוא בראש סדר העדיפות הכלכלי בשנת 2005 - יסייע להשיג בשנה הבאה צמיחה של 4% ויותר ולצמצם את האבטלה בעוד כ-26,000 איש רק בשל הגידול ביצוא, ובכ-170 אלף איש במשך 5 שנים.

ממשלת ישראל חייבת לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר, בעיקר בשל ההתאוששות הכלכלית העולמית ולהעמיד את היצוא בראש סדר העדיפות הכלכלי בשנת 2005. כך טוען שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא לקראת פתיחת הדיונים בממשלה על תקציב 2005, ביום א' הקרוב ה-11 ביולי.

ברוש סבור, כי אם ברצונה של הממשלה לצמצם את האבטלה ב- 170 אלף נפש תוך 5 שנים ולהאיץ את הצמיחה ל-4% - 4.5% כבר בשנה הבאה - היא צריכה לתת "זריקת עידוד לייצוא" בסיוע תקציבי זעום יחסית של כמה עשרות מיליוני דולרים. סיוע שיאפשר לשפר את ביצועי היצוא ולהגדילו עוד יותר ב-5 מיליארד דולרים, באופן מצטבר ולהעמידו על 32 מיליארדי דולרים בשנת 2008. זאת לעומת יצוא של 19.5 מיליארד דולר אשתקד.

על ממשלת ישראל, אומר ברוש, ליישם את הנקודות הבאות:

- להעמיד מקורות מימון ייחודיים. מדובר במימון ייצוא לטווח קצר - מימון חומרי גלם ומשלוחים. והן שיפור כלי המימון לטווח ארוך ולפרויקטים בינלאומיים.

- לשפר את מערך הסכמי הסחר הביליטרלים של ישראל. מדובר בגיבוש הסכם "האיחוד המורחב"; שילוב חכם בהסכמי סחר אזוריים - אסיה וצפון אמריקה; הרחבת מערך הסכמים לשת"פ טכנולוגי לקרנות מו"פ משותפת; יישום בפועל של הסכמי הרכש הממשלתיים מצד המדינות להסכם.

- להרחיב אפשרויות בפני חברות ישראליות במסגרת פרויקטים ומכרזים בינלאומיים. מדובר בהעמדת כלי מימון ייחודיים לצורך מימון פרויקטים לטווח ארוך; השתתפות המדינה בסיכון במאמצים שיווקיים לזכייה בפרויקטים; שיפור נגישות החברות הישראליות למכרזים ממשלתיים בינ"ל.

- להגדיר כיעד גם את רמת התעסוקה ולא רק את קצב האינפלציה וגובה הגירעון התקציבי.

- לשמור על שער חליפין ראלי. על שער הדולר לעמוד על 4.65 - 4.70 שקלים לדולר.


יו"ר מכון היצוא מציין, כי אם תבצע הממשלה פעולות אלו, הרי שיחד עם הגורמים המסייעים להגדלת היצוא הישראלי - ההאצה בסחר העולמי; חידוש הצמיחה העולמית; הפחתת הריבית בישראל; הפעלת קרן השיווק לחו"ל במתכונת חדשה וריכוז משאבים ומאמצים להאצת החדירה למדינות היעד סין, הודו, דרום-קוריאה ומקסיקו - ניתן להגדיל את היצוא לעומת אשתקד בשיעור שיא של 64% באופן מדורג, כבר בשנת 2008, וכאמור לצמצם האבטלה ולהאיץ את הצמיחה.