יבואני הציוד הרפואי: טרם קיבלנו תשלום עבור ציוד רפואי שסופק לביה"ח מחודש מאי ועד היום

לין לשר האוצר: סירובו של החשב הכללי להתייחס לחובות בתי החולים הינה תמוהה ובלתי מובנת; חובות בתי החולים צריכים להיכלל במסגרת המדיניות לתיקון מוסר התשלומים הקלוקל של המדינה


00:00 ,11.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
היקף חובות בתי החולים נאמדים ב- 350-400 מיליוני שקלים; לין לשר האוצר: סירובו של החשב הכללי להתייחס לחובות בתי החולים הינה תמוהה ובלתי מובנת; חובות בתי החולים צריכים להיכלל במסגרת המדיניות לתיקון מוסר התשלומים הקלוקל של המדינה

"עדיין לא קיבלנו תשלום על ציוד רפואי שמכרנו מאז חודש מאי השנה לבתי החולים הממשלתיים. סכום החובות שבפיגור נע בין 350 ל- 400 מיליון שקלים". כך אמר היום יהודה גיל, יו"ר ענף ציוד רפואי באיגוד לשכות המסחר. "בי"ח איכילוב טרם שילם עבור רכישות מחודש יוני, בי"ח רמב"ם שילם רק עכשיו עבור רכישות מחודש יולי, ובי"ח שיבא שילם רק עכשיו עבור רכישות מחודש אוגוסט".

בעקבות כך פנה אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לשר האוצר וביקשו להתערב להסדרת הבעיה. הפניה נעשתה לאחר שחשב האוצר, ד"ר ירון זילכה, העדיף להתעלם מחובות אלו לעומת חובות של משרדי ממשלה אחרים במהלך ישיבת הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת.

"סירובו של החשב להתייחס לחובות בתי החולים, חרף דרישותיהם של נציגי האיגוד, הינה תמוהה ובלתי מובנת. אני מברך על מדיניותך לתקן את מוסר התשלומים הקלוקל של המדינה, אולם ברור כי במסגרת מדיניות זו, יש לכלול לאלתר גם את חובות בתי-החולים הממשלתיים", אמר לין בפנייתו לנתניהו.

לין מציין עוד, כי גם כאשר מבוצע תשלום החוב, הוא אינו כולל ריבית והצמדה. "כידוע, שער האירו עלה בחודשים האחרונים באופו חד, מ- 4.80 שקל לאירו באוגוסט עד ל- 5.5 שקל לאירו בימינו אלה. העובדה שהתשלום מתבצע ללא ריבית והצמדה, לא מקובלת עלינו וגם לא על החשב הכללי אשר סבור, ובצדק, שצעד זה גורם לעוול קשה לספקים".

יהודה גיל מציין כי חלק לא קטן מספקי הציוד הרפואי קרובים למפולת מאחר ואינם מקבלים יותר אשראי מהבנקים, והמדינה מסרבת ללכת לקראתם במציאת פתרון לתשלום המע"מ החל עליהם עבור הסחורה שסיפקו ואשר לא קיבלו עבורה כל תמורה. "אנו חוששים ממצב בו לא יהיה ציוד בבתי החולים וחולים ישלחו לבתיהם ללא טיפול הולם, משום שלספקים רבים אין אפשרות לחדש את המלאי שברשותם".