טירה: יש לקיים מעטפת מכס אחידה של ישראל והרשות הפלשתינאית

בדיון בוועדת סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, לקראת השינויים הצפויים ברשות הפלשתינאית: התאחדות התעשיינים תומכת בקיום מעטפת מכס אחידה שתכלול שיתוף פעולה בין מכוני התקנים הישראלי והפלשתינאי; נציג משרד האוצר - אם ישראל יוצאת מפילדלפי - המכס צריך לעבור למעבר קרני;


00:00 ,04.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בדיון בוועדת סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, לקראת השינויים הצפויים ברשות הפלשתינאית: התאחדות התעשיינים תומכת בקיום מעטפת מכס אחידה שתכלול שיתוף פעולה בין מכוני התקנים הישראלי והפלשתינאי; נציג משרד האוצר - אם ישראל יוצאת מפילדלפי - המכס צריך לעבור למעבר קרני; כשתושלם בניית הגדר, נוכל לעבור למצב של אזור סחר חופשי בינינו לרשות הפלשתינאית.
 
"יש לקיים מעטפת מכס אחידה של ישראל והרשות הפלשתינאית, שתכלול שיתוף פעולה בין מכוני התקנים הישראלי והפלשתינאי, תמנע זליגה של מוצרים באיכות נמוכה לישראל מהרשות ותמנע חדירה של מוצרים ללא מכס". כך אמר עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים בדיון שהתקיים בוועדת סחר חוץ של התאחדות התעשיינים.
 
בראש הוועדה עומד ארז ויגודמן – נשיא שטראוס עילית. בדיון השתתפו גם רני לובנשטיין, עוזר מנכ"ל משרד האוצר, מר גבי בר, סמנכ"ל ומנהל מזרח תיכון וצפון אפריקה, משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, פרופ' אריה ארנון,מחלקה לכלכלה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומתאם הצוות הישראלי בקבוצת GROUPAIX, מר איתמר יער, סגן ראש המועצה לביטחון לאומי, מר רפי בנבנישטי, ראש צוות כלכלי, IPCRI-Israel/Palestine Center for Research and Information. (המרכז הישראלי פלשתינאי למחקר ומידע); גרשון גולדנברג – יו"ר תעשיות לכיש; יורם רדושיצקי – מנכ"ל תפוז; עמירם שור – חבר בדירקטריון מ.ל.ל. תעשיות תוכנה ומחשבים; סנדו הרשקוביץ – מנהל סחר חוץ ואשראי בתדיראן מערכות אלקטרוניות בע"מ; יוסי זידמן – סמנכ"ל תפעול ח.מ.מ. נתיבות – קבוצת מוליכי תבל בע"מ; עמוס שלו – מנהל יצוא באיגוד התעשייה הקיבוצית ומשה נחום – ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים.
 
ארז ויגודמן, יו"ר הועדה לסחר חוץ של התאחדות התעשיינים ונשיא ומנכ"ל שטראוס עלית, אמר כי "מתחייבת הערכות לקראת תרחיש של חידוש מערכת היחסים הכלכלית עם הרשות הפלשתינאית. ביום שבו יווצרו תנאים מתאימים הדברים ירוצו בקצב יותר מהיר מכפי שניתן לצפות היום".
 
הוא הוסיף, כי בתהליך ההערכות אנחנו חייבים ללמוד מנסיון העבר, שבו תחת משטר הסכם פריס לא יכולנו למצות את הפוטנציאל לחברות הישראליות ולכלכלה הישראלית במערכת היחסים הכלכלית עם הרשות הפלשתינאית. הרשות העדיפה שלא לאפשר לחברות הישראליות לפעול באופן ישיר בשוק הפלשתינאי מחד גיסא ומאידך גיסא, התאפשרה זליגה של מוצרים זולים, לעיתים באיכות נמוכה לישראל, באופן שיצר תחרות לא הוגנת עם התעשייה הישראלית. נושאי המעברים, משטר המכס ותנאי הסף של ישראל להסכם כלכלי, שייקח בחשבון את האינטרסים של החברות הישראליות בפעילות אפשרית ברשות מחד גיסא, ואת ההגנה הנדרשת על השוק הישראלי בתחומים מסויימים מאידך גיסא, כול אלה צריכים להיות מטופלים במסגרת ההערכות לקראת הסכם אפשרי.
 
פרופ' ארנון אמר כי קבוצת AIX ממליצה על F.T.A– אזור סחר חופשי בין ישראל והרשות הפלשתינאית. לדבריו, מצב כזה מתיר לשני הצדדים לבצע מדיניות עצמאית כלפי מדינות שלישיות, כאשר מוצרים משני הצדדים עוברים מצד לצד ללא מכסים וללא מגבלות. הוא ציין כי הוא מצדד בשלב ראשון ביישום מחדש של הסכם פריז ולאחר שלב ביניים, ליישם אזור סחר חופשי כהסדר קבע. לדעתו, אין לבסס את ההסדר הכלכלי על הסכמים נפרדים בעזה ובאיו"ש.
 
נציג משרד האוצר, רני לובנשטיין, עוזר מנכ"ל משרד האוצר, טען כי הצלחת ההתנתקות תלויה בכלכלה בת קיימא. לטענתו כל יציאה מפילדלפי ללא פיתרון כלכלי, מעלה חשש מזליגה של תוצרת באיכות נמוכה וללא תקנים מהרשות הפלשתינאית לישראל. אם ישראל יוצאת מפילדלפי, המכס צריך לעבור למעבר קרני. לדבריו, עד לבניית גבול כלכלי אפקטיבי, האינטרס של ישראל הוא שימור משטר הסחר הקיים. כאשר תושלם בניית הגדר, נוכל לעבור לקיום אזור סחר חופשי.
 
איתמר יער, סגן ראש המועצה לביטחון לאומי, אמר בדיון בהתאחדות התעשיינים כי יש להבחין בין תוכנית ההתנתקות, שהיא צעד חד-צדדי ותלוי בישראל, לבין השלבים האחרים בהם נכנסים גורמים נוספים הנדרשים כולם לשיתוף פעולה. הוא הצביע על פתרון אפשרי לחיבור בין חלקי הרש"פ, ע"י תוספת מסילת רכבת של כ- 5 ק"מ מה שיוכל לממש את רעיון המעבר הבטוח. "יש לייצר את הכלי בו התעשיין הישראלי והפלשתינאי יוכלו להפגש ולכן מתכוונים לבנות את מעבר ארז בראיה הזו". לדבריו, כל סוגיית המעברים נמצאת כרגע על שולחן הדיונים. הוא הוסיף, כי צריך להיות לכולנו אינטרס שאזורי התעשייה הקיימים ימשיכו לפעול.
 
רפי בנבנישתי, ראש הצוות הכלכלי במרכז הישראלי פלשתינאי למחקר ומידע, אמר כי להערכתו אין כיום כלכלה פלשתינאית, אלא כללת שכם, כלכלת רמאללה, כלכלת רפיח, כלכלת עזה, וכל המסחר ברשות הוא מסחר מקומי. "הכלכלה הפלשתינאית חנוקה כיום", אמר. להערכתו, יהיה איחוד מכס משופר בינינו לבין הרשות הפלשתינאית, שכן הבנק העולמי עומד על כך שתהיה מעטפת מכס וגם הפלשתינאים עומדים על כך, שכן זהו מקור הפרנסה העיקרי שלהם. "אזור סחר חופשי הוא עבורם חזון למועד. את הפיקוח המכסי על מעברי הגבול ניתן להפקיד בידי גורם מקצועי פרטי המתמחה בכך".
 
משה נחום ראש אגף סחר חוץ אמר כי עמדת התאחדות התעשיינים בדבר מעטפת מכס אחידה הינה עמדה גמישה הלוקחת בחשבון את הצרכים של הסקטור העסקי הישראלי והפלשתינאי, מחזקת את הקשר בין הכלכלות, נותנת אופק כלכלי לרשות הפלשתינאית ושומרת על סחר הוגן בין הצדדים.