חידוש הסנקציות יחזיר את איראן שנים לאחור

החל מחודש נובמבר הקרוב ייכנסו לתוקף סנקציות חריפות על איראן ועסקי המסחר שנרקמו מחדש בינה לבין המערב ייפסקו באחת. רק הסינים, הטורקים והרוסים יכולים לפתח אלטרנטיבות במידה שהסנקציות יהיו בתוקף גם במהלך השנים הקרובות


14:20 ,05.07.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

הודעת הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בחודש שעבר על נסיגת ארצו מהסכם הגרעין שנחתם עם איראן בשנת 2015 אמורה להחזיר את הסנקציות החריפות על טהרן בתוך חצי שנה. הטלת הסנקציות מחדש תבוצע בשני שלבים, בתחילת אוגוסט ובתחילת נובמבר ונועדה לאפשר לחברות הזרות הפעילות באיראן לסגור שם את עסקיהן בטרם יוטלו עליהן סנקציות בשוק האמריקאי. 

 

הסנקציות צפויות להגביל משמעותית את יכולת סחר החוץ של איראן. בין השאר בתחילת נובמבר תכפה ארה״ב מחדש סנקציות על נמלי הים של איראן וכן על חברות הספנות שלה. הדבר צפוי להשפיע משמעותית על פרמיות ביטוח האניות, קווי אשראי להובלת מטען וכן אספקת דלק לצי אניות הסוחר של איראן. כל אלה אמורים להפחית את תנועת המטען בדרך הים לאיראן. 

 

אבל דומה כי חברות הספנות העולמיות הבינו את המסר של ממשל טראמפ ואינן מתכוונות להמתין עד חודש נובמבר. לקראת סוף החודש שעבר הודיעו שתיים מחברות הספנות הגדולות בעולם מארסק ליין והחברה השוויצרית MSCעל הפסקת פעילותן באיראן. בתעשיית הספנות העולמית מעריכים כי כל החברות העולמיות המובילות ינקטו באותה המדיניות של שתי החברות הנ״ל מחשש לעימות עם הממשל האמריקאי. רק לפני כשנתיים עם חתימת הסכם הגרעין עם טהראן והסרת הסנקציות חברות הספנות העולמיות סברו שהשוק האיראני על 80 מיליון התושבים בו מציע הזדמנויות שוק לא מבוטלות, אבל עתה, נוכח החשש מאובדן הפעילות מול השוק הגדול בעולם, הבחירה עבורן קלה.  

 

לפי החלטת ממשל טראמפ ב-4 בנובמבר ייכנס לתוקפו האיסור לרכישת נפט ומוצרים פטרוכימיים מתוצרת איראן. עיקר הפגיעה כתוצאה מחידוש הסנקציות תהיה נחלתן של חברות מכליות הנפט שייאלצו להפסיק פעילותן בנמלי הים האיראניים. איראן היא יצרנית הנפט החמישית בגודלה בעולם עם ייצוא יומי מוערך של כ-2.7 מיליון חביות ביום, מרביתם לשווקים בדרום מזרח אסיה ומקצתם לאירופה. לפיכך, בעלי המכליות חוששים כי הובלת נפט איראני למדינות כמו סין, יפן, הודו ודרום קוריאה תגרור את הכנסתן לרשימה השחורה של ארה״ב ובכך תימנע מהן האפשרות להוביל נפט מארה״ב למזרח הרחוק. לפי הדיווחים מאירופה, שם כבר החלו לחפש תחליפים לנפט האיראני כשהאופציות המובילות לכך הם נפט מרוסיה ומעיראק. בתעשיית הנפט העולמית מעריכים כי בטווח הקצר ייפגע ייצוא הנפט האיראני בלפחות 500 אלף חביות ביום, בשל חידוש הסנקציות.

 

לקריאת הכתבה המלאה בגיליון יוני של מגזין PORT2PORT לחצו כאן