חוסר היכולת "לקרוא את המפה"

ליותר מ-80% מהחברות המייצאות, חסר מידע מבוסס ומסודר על הסביבה התחרותית שלהן. חוסר יכולתן "לקרוא את המפה" גרם וגורם לפגיעה קשה בעשרות רבות של חברות. כך מעריך דוד ארצי, יו"ר מכון היצוא, לקראת הכנס השנתי למודיעין תחרותי שמקיים מכון היצוא ב-10-9 ינואר 2006, ב


00:00 ,03.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ליותר מ-80% מהחברות המייצאות, חסר מידע מבוסס ומסודר על הסביבה התחרותית שלהן. חוסר יכולתן "לקרוא את המפה" גרם וגורם לפגיעה קשה בעשרות רבות של חברות. כך מעריך דוד ארצי, יו"ר מכון היצוא, לקראת הכנס השנתי למודיעין תחרותי שמקיים מכון היצוא ב-10-9 ינואר 2006, בשיתוף הפורום הישראלי למודיעין תחרותי (פימ"ת). בכנס ישתתפו כ-100 חברות.
 
ארצי טוען, כי למרות שהחברות מצטיינות בהכרת הנתונים הפיננסיים שלהן, הרי שלמרבית החברות המייצאות אין מידע מבוסס ומסודר על פעילות המתחרים, על המוצרים שהמתחרים מפתחים, על רמת המחירים, על רכישות, מיזוגים בענף, על יכולת הייצור של המתחרים, על שביעות הרצון של הלקוחות מהמוצר שלהם, מעיצובו ומהמותג. כן אין להם מידע מבוסס על רגישות סוכני המכירות כלפי מוצר החברה ועוד.
 
יו"ר מכון היצוא מסר על כך כי מספר רב של חברות מייצאות, כמו גם לא מעט חברות מובילות מביניהן, ממעטות להתבסס על מידע עסקי מנותח ומבוסס בנגזרות העסקיות השונות והמגיע ממקורות מודיעיניים שונים.
 
ארצי טוען, כי האיומים על החברות המייצאות, הנובעים משינויים מהירים בטכנולוגיות, בערוצי השיווק ובסביבה התחרותית - מחייבים לאמץ מדיניות של איסוף מידע ומודיעין מובנה, אשר בסופו של דבר יתמוך באסטרטגיה של " צמיחה מתמשכת לאורך זמן".
 
ארצי גילה כי בשנה האחרונה השקיע מכון היצוא כ-1.2 מיליון שקלים ברכישת מקורות מידע חדשים, דבר אשר איפשר טיפול בכ-3,500 סוגיות מידע. מדובר בגידול של כ-20% לעומת 2004. לאחרונה חתם מכון היצוא על הסכם בלעדיות עם מאגר המכרזים והפרוייקטים הגדול בעולם DG MARKET. המאגר יסייע לחברות ישראליות להגביר את השתלבותן בפרויקטים בין לאומיים. מכון היצוא גם רכש מאגרי מידע ייחודים לתעשיות היי-טק כמו: GARTNER, WMRC, IT-EUROPE, THT, JANES DEFENCEועוד.
 
בתחום מוצרי הצריכה, הגיע מכון היצוא להסדר מיוחד עם חברת מינטל העולמית, לפיו 20 חברות ישראליות מתחומי המזון, האריזה, הקוסמטיקה והטואלטיקה יוכלו להיות מנויות על מאגר ה- GNPD, אשר מביא מדי יום מידע מודיעיני על מוצרים חדשים מ-135 מדינות כולל מחירי המוצרים, שמות היצרנים, מרכיבי המוצר מפרטי האריזה ועוד. התוצאה, יותר מ-100 חברות ישראליות מנויות על שירותי המידע של המכון.
 
מיכאל בלקין, יו"ר הפורום הישראלי למודיעין תחרותי מסר לקראת הכנס כי, בכמחצית מכלל 80 החברות הגדולות במשק התקיימה פעילות ייעודית של מודיעין. שעור זה יורד במידה ניכרת ככל שנבדקות חברות בינוניות וקטנות עד כדי 14% על פני כלל המשק כולו.
 
בסקר שנערך בקרב עובדי יחידות מודיעין תחרותי בחברות ישראליות נמצא כי רבים מביניהם דיווחו על כך שהם חסרים רקע והכשרה מספיקים לבצע תהליכי ניתוח והערכה איכותיים למידע שברשותם ובכך יוצאים הם והחברות שבהן הם פועלים בהפסד.
 
מכון היצוא הישראלי, בשיתוף הפורום הישראלי למודיעין תחרותי – פימ"ת, מקיימים ב- 10 בינואר 2006 בתל אביב סדנא מקצועית בת יום שלם שתוקדש כולה ללימוד מעמיק של סוגיות הכרוכות בניתוח והערכה בתחומי המודיעין התחרותי ובהקניית ידע יישומי בתחומים חיוניים אלו. כמו כן, ב- 9 בינואר יערך מפגש מנהלים ייחודי לבחינת קשרי הגומלין בין ההנהלה ליחידת המודיעין התחרותי בחברה בהשתתפות אורחים ומומחים מהארץ ומחו"ל.