חוסר דיוק בהזנת נתוני שטר המטען לרשמון

לאחרונה נתקלו עובדי אגף המכס ברשות המיסים במקרים חוזרים ונשנים בהם סוכני מכס מזינים לרשמון היבוא נתונים אשר לא תואמים את נתוני שטר המטען. שיבושים אלה פוגעים בכושר הבקרה של מערכת הפרופיילינג, המתבססת על ניתוח ושיקלול כל נתוני הרשמון, לרבות נתוני ארץ המוצא


00:00 ,26.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
לאחרונה נתקלו עובדי אגף המכס ברשות המיסים במקרים חוזרים ונשנים בהם סוכני מכס מזינים לרשמון היבוא נתונים אשר לא תואמים את נתוני שטר המטען (שיבוש נתוני ארץ היצוא, נמל הטעינה וכיו"ב). שיבושים אלה פוגעים בכושר הבקרה של מערכת הפרופיילינג, המתבססת על ניתוח ושיקלול כל נתוני הרשמון, לרבות נתוני ארץ המוצא ונמל הטעינה.

"האלמנט המשותף במקרים הללו היה ההסבר כי מדובר ב'טעויות הקלדנית', או העדר כל הסבר סביר", מציין ראובן מלצר, מנהל תחום בכיר באגף המכס. "אין צורך להבהיר כי ציבור סוכני המכס נדרש לדייק בכל הנתונים המוזנים לרשמון. אבקש להדגיש בזה בצורה חד-משמעית כי סוכן המכס אחראי לנכונות הנתונים שברשמון, ו'טעות קלדנית' לא יכולה לשמש הצדקה לשיבושים".

מלצר ציין כי ציבור סוכני המכס נדרש עפ"י הנוהלים שבתוקף לקיים בקרה פנימית על כל רשמון המוגש לאגף, עוד לפני הגשתו, ובקרה זאת חייבת לכלול את נכונות הנתונים המוקלדים למערכת ע"י עובדי התאגיד. לדבריו, שיבוש נתוני שטר המטען עלול להסוות, ביודעין או שלא בכוונה, את מקור הטובין ומסלול ההובלה, והדבר חמור ביותר מבחינת האגף.

לפיכך, פנה מלצר לציבור סוכני המכס על מנת שירעננו את נוהלי הבקרה הפנימית אחר הרשמונים המוגשים לאגף, וכי בקרה זאת תכלול את נכונות הנתונים המוזנים ע"י עובדיהם למערכת, מבחינת התאמתם למסמכי היבוא שנמסרו להם.

"אם התופעה תמשך, נאלץ להסיק מסקנות אופרטיביות באשר להיקף הבדיקות הנדרשות מאותם סוכני מכס, לאור חוסר האמינות של הנתונים. למרות הקושי שהדבר גורם, סוכני מכס נותבו כבר בצורה מוגברת לתהליך א' מסיבה זאת", סיכם מלצר.