חברות ישראליות ספגו קנסות בספרד לאחר שהמכס הישראלי סירב לספק להן אישור שאינן פועלות ביו"ש

כל זאת, ערב חתימת הסדר הייצוא בין ישראל לאיחוד האירופי, אשר אמור להבטיח כי חברות ישראליות לא יתקלו בסנקציות בייצוא למדינות האיחוד


00:00 ,23.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
כל זאת, ערב חתימת הסדר הייצוא בין ישראל לאיחוד האירופי, אשר אמור להבטיח כי חברות ישראליות לא יתקלו בסנקציות בייצוא למדינות האיחוד
 
זמן קצר לפני חתימת הסדר הייצוא בין ישראל לאיחוד האירופי, אשר אמור להבטיח כי חברות ישראליות לא יתקלו בסנקציות בייצוא למדינות האיחוד עקב חשד כי יוצרו בשטחים, נתקלות סחורות ישראליות בקשיים חמורים בייצוא לספרד.

ל"גלובס" נודע, כי נמנעת כניסתן לספרד של סחורות של מספר חברות ישראליות ועל אחרות מוטלים קנסות שמשמען חיוב החברה במקדמות על חשבון המכס שיוטל עליה, כאילו אינה פטורה מתשלום המכס שחל על חברות המייצאות מהשטחים.

ל"גלובס" נודע כי בין החברות הסובלות מסנקציות בכניסת סחורות שלהן לספרד, חברת הפלסטיקה פלזית, המייצאת בהיקף כ-40 מיליון דולר, 90% ממנו לאירופה; וחברת אלקטרוניקס ליין מפ"ת, המייצאת מוצרי אזעקה לאירופה.

מנכ"ל פלזית, טיטו אשר, אישר את הידיעה. לדבריו, "שילמנו קנסות כי לא יכולנו לספק מסמך ע"י המכס בישראל, שהמפעל שלנו לא נמצא ביהודה ושומרון, לא ברמת הגולן ולא בירושלים המזרחית. המכס לא מוכן לחתום על מסמך כזה, וניסיתי כל דבר אחר".

לדברי אשר, "ניסינו להזמין את השגריר הספרדי בישראל ולהראות לו את מיקום המפעל, סיפקנו למכס הספרדי מכתב של מכון הייצוא וגם מפה חתומה ע"י נוטריון להראות שהמפעל שלנו הוא בקיבוץ גזית, חד משמעית בתוך הקו הירוק המקובל עליהם. אבל שום דבר מזה, כולל מכתב מעו"ד, לא עוזר. הם רוצים רק אישור של המכס הישראלי, שאותו המכס לא מוכן לספק".

העובדה שההסכם בין ישראל לאיחוד האירופי להסדרת הייצוא עומד להיחתם בקרוב, אינה מונעת את הסנקציות על הייצוא הישראלי. זאת, למרות הסיכום באחרונה בין שר התמ"ת, אהוד אולמרט לראשי האיחוד האירופי בדבר כניסתו הצפויה לתוקף בקרוב.

"לא מעניין אותם שההסדר עם האיחוד עומד להיכנס לתוקף", אמר אשר. "לכן שילמנו קנסות גבוהים, כי הסיכון היה להפסיד לקוח ספרדי שהוא לקוח החברה 10 שנים, ולזה לא היינו מוכנים. בינתיים הלקוח קיזז מחשבוניות התשלום שלנו קנסות של 10,000-5,000 אירו שהוטלו עליו. אם הבעיה לא תוסדר בקרוב, בעתיד יש עלינו איום לתשלום קנסות גבוהים עוד יותר".

גורם בכיר שנתקל בקשיי הייצוא לספרד באחרונה, אמר לגלובס כי "רשויות המכס בספרד אינן מוכנות לאפשר לחברות ישראליות רבות לקבל את ההנחה האירופאית, הלקוחות מתחילים להיות חסרי סבלנות ומאיימים לבטל את ההזמנות מישראל. בספרד הבעייה חמורה מאשר במדינות אחרות, כפי שבעבר היא היתה חמורה במיוחד באטליה ולאחר מכן בצרפת".

תגובת אלקטרוניקס ליין לא נמסרה.

משרד התמ"ת מסר בתגובה כי "ההסכם נחתם בראשי תיבות בשבוע הראשון של אוגוסט ועתה נמצא בהליכי אשרור. הצפי לחתימה מלאה הוא סוף ספטמבר-תחילת אוקטובר. חתימתו תקטין את הלחץ מהחברות הישראליות המייצאות לספרד בפרט ולאירופה בכלל".