חברה ישראלית סיימה בהצלחה פיתוח של מערכת לגידול דגים בים התיכון

חברת סאבפלקס בע"מ מכפר הס, סיימה בסיוע תכנית תנופה בלשכת המדען הראשי, פיתוח של מערכת ייחודית לגידול דגים בים הפתוח. המערכת תופעל בתמיכה ופיקוח של המשרד לאיכות הסביבה – אגף ים וחופים, ומשרד החקלאות


00:00 ,30.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הפתוח היה בסיוע תכנית תנופה בלשכת המדען הראשי

חברת סאבפלקס בע"מ מכפר הס, סיימה בסיוע תכנית תנופה בלשכת המדען הראשי, פיתוח של מערכת ייחודית לגידול דגים בים הפתוח. המערכת תופעל בתמיכה ופיקוח של המשרד לאיכות הסביבה – אגף ים וחופים, ומשרד החקלאות. המיקום הצפוי של החווה הינו מול חופי אשקלון במרחק של כ- 14 ק"מ מהחוף בעומק ים של 60 מטר. הרעיון הטכנולוגי של המערכת הינו פטנט חדשני ועיקרו מערכת גמישה, עגונה בעוגן יחיד וצוללת להתחבא מעצמת הסערה, כמו סערות החורף של הים התיכון.

מנהל תכנית תנופה, יעקב פישר, מסר כי הטכנולוגיה של סאבפלקס נבחנה לפי תקן נורווגי NS 9415 ועל ידי מומחים אגרו-כלכליים של חברת AquaBioTech מהמובילות בעולם בתחום המדגה. למערכת הגידול הזו יש דרישה רבה בעולם, מאחר והיא הראשונה שעונה לדרישות איכות הסביבה לייצור של דגים ללא זיהום חופים וגם תשרוד סערות קשות. החווה מסוגלת להתמודד עם מצבי ים קיצוניים בעצמת גלים מעל 15 מטר וסערות הוריקן - כאשר הדגים נשמרים בהתאם לצורך הטבעי שלהם בעומק – שם עצמת הסערה זניחה.

דיג היתר והרס בתי הגידול, גרמו להתמוטטות של ענף המדגה. הצורך המואץ לכלכל את אוכלוסיית העולם הגדלה, מחייב פיתוח חקלאות ימית ידידותית לדג ולסביבה. הטכנולוגיה המוצעת על ידי חברת סאבפלקס עונה לקריטריונים הסביבתיים שלשמם נאבק ארגון GREENPEACE. המרחק מהחוף, מעגל העגינה הגדול ועומק המים הרב, אינם יוצרים עומס על המערכת האקולוגית.

המדען הראשי במשרד התמ"ת, דר' אלי אופר, מציין כי הרשויות לאיכות הסביבה ופיתוח חופים, בכל העולם, דורשות מחוות הדגים בקרבת החוף להתפנות, עקב שני גורמים: הזיהומים שנוצרים מצפיפות הגידול וזיהומי החוף הפוגעים בדגים. ההישגים הגדולים בניצול נפחי הגידול, גורמים לזיהום החופים והרס של ערכי טבע עקב תחלופת מים מוגבלת. זיהום הים על ידי שפכים, כדוגמא: אסון אקולוגי לחופי ישראל מפריצת ה"שפדן" בפברואר 2003, פוגעים ומונעים גידול דגים באזורים הקרובים לחוף. בעיה זו הינה כלל עולמית במערכות המספקות את ייצור תוצרת ים ודגים (seafood ) בעולם.

החקלאות הימית בעולם, המהווה שוק של 50 מיליארד דולר בשנה, נדרשת לצאת לים הפתוח במרחקים של מספר קילומטרים מהחוף. בהתאם לתקנות החדשות רק אזורים בהם מתקיימת תחלופת מים נאותה ואינם מופרעים או מפריעים למערך המים החופי, יאושרו לגידול. שם אין השפעות של הפרשות הדגים על הסביבה והכלובים אינם מושפעים מזיהומי החוף.


רקע על תכנית תנופה
מטרת תכנית תנופה הינה לעודד יזמות טכנולוגית על ידי תמיכה בפעילות הנדרשת מיזמים בראשית צעדיהם, כדי לקדם רעיון טכנולוגי חדש לקראת מימוש תעשייתי. הסיוע מאפשר ליזמים להגיע להחלטה ביחס לכדאיות המיזם בטרם הושקעו בו כספים רבים וזמן יקר.

הסיוע ליזמים במסגרת תנופה כולל מענק כספי בגובה 85% מהתקציב המאושר, עד לתקרה של 210,000 ש"ח לתכנית, המיועד למטרות כדלקמן: בניית אב-טיפוס; רישום פטנט; הכנת תכנית עסקית; קידום עסקי.