זעם בקרב סוכני המכס והמשלחים: רש"ת מנסה להטיל חיוב בלתי חוקי

עו"ד שמוליק גרוסמן: רש"ת מנסה להשתמש במסופי המטען כ"כלי" לגביית חיובים אלו ומתעלמת מסמכותם החוקית של שר התחבורה, הממשלה וועדת הכלכלה של הכנסת. רש"ת בתגובה: על עמילי המכס חלה חובת תשלום דמי הרשאה בגין פעילותם המסחרית בתחומי רש"ת


00:00 ,07.09.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

עו"ד שמוליק גרוסמן: רש"ת מנסה להשתמש במסופי המטען כ"כלי" לגביית חיובים אלו ומתעלמת מסמכותם החוקית של שר התחבורה, הממשלה וועדת הכלכלה של הכנסת. רש"ת בתגובה: על עמילי המכס חלה חובת תשלום דמי הרשאה בגין פעילותם המסחרית בתחומי רש"ת
 
במכתב חריף ששלח עו"ד שמואל גרוסמן, היועץ המשפטי של ארגון התאגידים, הוא מודיע לרשות שדות התעופה כי אם תחבל באופן כלשהו במהלכי שחרור המטענים, תישא במלוא האחריות לנזקי והפסדי סוכני המכס ולנזקי והפסדי בעלי המטענים.
 
במכתבו, דוחה עו"ד גרוסמן מכל וכל את חוקיות דרישת הרשות ל"דמי הרשאה". הרשות טוענת כי הסמכות מכוחה היא רשאית, כביכול, לחייב את סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים ב"דמי הרשאה", היא כללי רשות שדות התעופה (שמירה על הסדר בשדות התעופה), התשמ"ד-1984 (להלן: "כללי שמירת הסדר"). כללי שמירת הסדר, הן על פי כותרתם והן על פי תוכנם, נועדו ל"שמירה על הסדר" בשדות התעופה ולהסדרת נושאים כגון: איסור גרימת מכשול, איסור גרימת נזק, איסור הבערת אש, מניעת דליקות וכיבוין, זיהום אוויר ומים, איסוף אשפה וכיוצא באלה.
 
לדברי עו"ד גרוסמן, כללי שמירת הסדר אינם מסמיכים את הרשות ליצור "יש מאין" אגרות או חיובים כספיים ולהטילם על ציבור כזה או אחר.
 
עוד טוען עו"ד שמואל גרוסמן כי לפי סעיף 29 לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977, "הרשות רשאית להציע לשר התחבורה תקנות בדבר תעריפי אגרות שישתלמו לה או לאחרים בעד השימוש בשדות התעופה של הרשות ובמתקנים שבהם ובעד השירותים שנותנים בהם היא או אחרים, ובדבר סדרי גבייתם ותשלומם; ...כל תקנות לפי סעיף קטן זה טעונות אישור הממשלה וועדת הכלכלה של הכנסת".
 
לטענתו, על פי הוראת חוק זו תוקנו תקנות רשות שדות התעופה (אגרות), אשר אינן כוללות את החיובים הכספיים שהרשות מתיימרת להטיל על סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים. החיובים המוטלים על פי סעיף 29 לחוק הם חיובים ש"הרשות רשאית להציע לשר התחבורה" להתקין תקנות להסדרתם ותקנות אלו "טעונות אישור הממשלה וועדת הכלכלה של הכנסת".
 
הרשות כלל אינה טוענת כי חיובי דמי ההרשאה שהיא מתיימרת להטיל, יסודם בתקנות שהותקנו כדין, כמפורט לעיל ונראה כי עמדתה של הרשות היא כי נתונה לה הרשות והסמכות להחליט - על דעת עצמה ועל פי שיקול דעתה השרירותי המוחלט - על חיובים כספיים חדשים, שיוטלו "מהיום למחר", על ציבור סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, הן באשר לעצם הטלתם של החיובים והן באשר לשיעורם, וזאת בהתעלם מסמכותם החוקית של שר התחבורה, הממשלה וועדת הכלכלה של הכנסת.
 
עו"ד שמואל גרוסמן מוסיף וטוען כי החיובים הכספיים שהרשות מתיימרת להטיל על סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, הם חיובים חדשים שלא הוטלו עליהם עד עצם היום הזה, משך עשרות שנות פעילותם כסוכני מכס וכמשלחים בינלאומיים וכי נסיונה של הרשות להציג את החיובים הכספיים החדשים כ"המשך ישיר" לסכומי כסף (בשיעורים נמוכים יותר) שגבתה המדינה מהיבואנים באמצעות רשימוני היבוא, הוא ניסיון מלאכותי משולל יסוד שאין בו כדי לשנות את המציאות.
 
מבלי לגרוע מאי חוקיותם של החיובים שהרשות מתיימרת להטיל, שיעורם של חיובים בלתי חוקיים אלו מהווה עשרות אחוזים מתקבולי סוכני המכס בגין הטיפול בהתרת רשימונים והוא מופרך ובלתי סביר על פניו. שיעור זה עולה על מלוא רווחיהם של סוכני המכס בגין הטיפול בהתרת רשימונים.  
 
במקביל, פנה עו"ד גרוסמן לשלושת מסופי המטען, ממן, סוויספורט ואשדוד בונדד, דרש כי יופסקו לאלתר החיובים הבלתי חוקיים שממילא אין כל כוונה לשלמם והתריע כי הוצאתם ומשלוחם של חיובים אלו על ידי מסופי המטען נעשה שלא כדין, בהיעדר כל תשתית חוקית לחיובים בלתי תקפים אלו, לרבות היעדר תשתית חוקית להיותם של מסופי המטען "מופעלים" על ידי הרשות לביצוע ניסיון גביית החיובים הבלתי חוקיים.
 
עו"ד גרוסמן הודיע למסופי המטען כי סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים רואים בהם אחראים לנזקים והפסדים ממשיים הנגרמים להם בעצם הוצאתם ומשלוחם של החיובים הבלתי חוקיים על ידי מסופי המטען- על אפם וחמתם של סוכני המכס ותוך התעלמות מודעת מן ההודעות שקיבלו כי חיובים אלו הם בלתי חוקיים ולא ישולמו.  

תגובת רש"ת: השינוי היחיד הוא בשיטת הגבייה


מדוברות רשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי "ככל הגופים המסחריים הפועלים במתקני רש"ת, גם על עמילי המכס חלה חובת תשלום דמי הרשאה לרשות בגין פעילותם המסחרית בתחומה במשך 25 השנים האחרונות.
 
"השינוי היחיד שחל כעת הוא בשיטת הגבייה - במקום הגבייה באמצעות המכס תתבצע הגבייה באמצעות מסופי המטען. סכום האגרה לא עודכן ב-25 השנים האחרונות והוא עמד על 5 דולרים. במסגרת מדיניות הרשות למעבר לגבייה שקלית עודכן ערך האגרה ונקבע ל-25 שקלים".