ועדת משנה של ועדת המדע נפגשה עם ראש היחידה לממשל זמין באיחוד האירופי

ועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה לנושא אינטרנט וטכנולוגיית המידע, בראשות ח”כ מיכאל איתן, קיימה אתמול פגישה עם מר פאול טימרס, ראש היחידה לממשל זמין בתוכנית המסגרת של המו”פ באיחוד האירופי; בועז דולב, מנהל תחום "ממשל זמין": בסוף השנה, כל עמילי המכס, היבוא


00:00 ,20.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה לנושא אינטרנט וטכנולוגיית המידע, בראשות ח”כ מיכאל איתן, קיימה אתמול פגישה עם מר פאול טימרס, ראש היחידה לממשל זמין בתוכנית המסגרת של המו”פ באיחוד האירופי; בועז דולב, מנהל תחום "ממשל זמין": בסוף השנה, כל עמילי המכס, היבואנים, יצוידו בכרטיס חכם ובחתימה אלקטרונית כדי לבצע ייבוא באופן מקוון

מטרת תוכנית המסגרת המו”פ האיחוד האירופי היא שיפור כושרן התחרותי של מדינות אירופה בשווקים העולמיים באמצעות שת”פ בין התעשיות האירופיות. ישראל התקבלה לתוכנית המסגרת הרביעית באוגוסט 1996 והיא משתתפת בתוכנית על תקן חברה נלווית (Associate Member), בדומה לשוויץ, אולם בעלת זכויות מלאות, של מדינה חברה, להשתתף בתוכניות המחקר המשותפות. ההשתתפות בתוכנית המסגרת השישית של האיחוד האירופי מקנה לתעשייה הישראלית הזדמנות לחדירה לשוק האירופי, השני בגודלו בעולם, אשר קרבתו לישראל מגדילה את האטרקטיביות שלו למדינת ישראל. להשתתפות בתוכנית ערך מוסף משמעותי עבור התעשייה הישראלית, המתבטא בהשתלבות במו”פ ובעולם העסקים האירופיים, יצירת קשרים עסקיים עם חברות אירופיות מובילות. תוכנית המסגרת השישית יצאה לדרך בדצמבר 2002 ותפעל עד 2006, היקף התוכנית השישית הינו 17.3 מיליארד יורו.

אחד מהנושאים הנכללים במסגרת התוכנית השישית הוא – ממשל זמין: מתן מידע ושירותים ממשלתיים תוך שימוש בטכנולוגיה לקשר עם האזרחים. מר טימרס, ר` היחידה לממשל זמין באיחוד האירופי דיווח לוועדה כי במסגרת פעילותו עוסק האיחוד בקידום הנושא במדינות החברות ורואים חשיבות במחויבות פוליטית מתמשכת לנושא. השנה התפרסמו שני ”קולות קוראים” בערך כולל של 1,600 מיליארד יורו, במטרה להניע את קהילת המחקר להציע פתרונות שונים בתחום ממשל זמין.
 
מהנתונים שנאספו עולה כי ישנה התקדמות גדולה ברחבי מדינות האיחוד: מדובר בגידול מ- 45% ב- 2001 ל- 67% בשנת 2003 בנגישות לשירותים מקוונים וכן גידול מ- 20% ב- 2001 ל- 45% בשנת 2003 בנגישות מלאה לשירותים מקוונים. ”ישנה ההתקדמות רבה אך עדיין עוד עבודה רבה לפנינו. על מדינות האיחוד להכין תוכניות עבודה אסטרטגיות לאומיות למען יצירת כלים לקבלת החלטות דמוקרטיות ודיאלוגים בקנה מידה בינלאומיים, המשך קיומה של חברת המידע ונגישותה לכלל האזרחים”, אמר.

ח”כ מיכאל איתן, יו”ר ועדת המשנה: ”מהפיכת האינטרנט וטכנולוגיית המידע מהווה חלון הזדמנויות למדינת ישראל ואזרחיה. הממשלה חייבת להוביל את הטמעת הטכנולוגיה ונושא ”ממשל זמין” חייב להיכלל בסדר יומה. ישנו פער עצום בין השירות לציבור במגזר הפרטי, כדוגמת השירות הניתן לציבור ע”י הבנקים, לבין השירות הניתן לציבור ע”י המגזר הממשלתי. אני רואה במסגרת האיחוד האירופי הזדמנות חשובה לישראל ויש לנצלה גם ע”י הכנסת וגם ע”י הממשלה, כאחד”.

מר מרסל שטאון, מנכ”ל ISERD, המנהלת הישראלית לתוכנית המסגרת של האיחוד האירופי: "אנו רואים חשיבות רבה בשיתוף הגופים הישראלים ב”קולות הקוראים” אשר התפרסמו והשתתפותה של ישראל כחלק מהעשייה האירופית".

בועז דולב, מנהל תחום ממשל זמין ופרוייקט תהיל”ה, דיווח כי ישנם מס` פרוייקטים צפויים השנה בתחום דיווח וחתימה אלקטרונית:
פתיחת מערכת ”בתי משפט מקוונים” ע”י הנהלת בתי המשפט. על מנת לממש פרוייקט זה, כל עורך דין יצוייד בכרטיס חכם שעליו חתימה אלקטרונית, מאושרת ע”י גורם מאשר, שתאפשר לו שימוש בתעודה זו לכל מערכות ממשל זמין.
פתיחת מערכת דיווח בביטוח לאומי: מנכ”ל הביטוח הלאומי החליט על פתיחת מערכות הביטוח הלאומי לדיווח מקוון. לצורך המימוש, יחולקו כרטיסים חכמים עם חתימות אלקטרוניות לכל לכל מייצגי המוסד לביטוח לאומי.
פתיחת מערכת דיווח לאגף שוק ההון במשרד האוצר: חברות הביטוח וקופות הגמל ידווחו אלקטרונית.
משטרת ישראל: דיווח של כל חברות שמירה באמצעות כרטיס חכם וחתימה אלקטרונית.
הקמת מערכת מכס לרישום מקוון של כל תהליך היבוא לארץ. בסוף השנה, כל עמילי המכס, היבואנים, יצוידו בכרטיס חכם ובחתימה אלקטרונית כדי לבצע ייבוא באופן מקוון.