ועדת העבודה בכנסת תדון באפשרות לתת דמי אבטלה לעצמאים

ח"כ שאול יהלום, יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות בכנסת נענה לפניית אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ויקיים דיון בוועדה בכדי לבדוק את האפשרות של העברת חקיקה לפיה עצמאי מובטל יהיה רשאי לקבל דמי אבטלה בתנאים הדומים לאלה של שכיר


00:00 ,27.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר הוועדה, ח"כ שאול יהלום, נענה לבקשת אוריאל לין ויקיים דיון בנושא
 
ח"כ שאול יהלום, יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות בכנסת נענה לפניית אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ויקיים דיון בוועדה בכדי לבדוק את האפשרות של העברת חקיקה לפיה עצמאי מובטל יהיה רשאי לקבל דמי אבטלה בתנאים הדומים לאלה של שכיר.
 
לין פנה לח"כ יהלום בכדי שיפעל לעשות רפורמה מקיפה למגזר העצמאים שמהווה את אחד ממנופי הצמיחה של המשק. "כשלון עסקי של עצמאי ממוצע כולל בדרך כלל הפסדי הון, חובות לבנקים ולספקים וחובות לרשויות המס והפסד כולל למשק".
 
לדבריו שנות המיתון במשק העמיקו את האפליה ברשת הביטחון שמעניקה המדינה לשכיר לעומת עצמאי באמצעות דמי אבטלה. "העסקים הקטנים מופעלים ע"י העצמאים מהווים מעל 90 אחוזים מהעסקים בישראל ומעסיקים כמיליון מועסקים. ככל שנעמיק להם ביטחון ונאפשר להם להתקיים ולהקים את עסקיהם, כך נגביר את התעסוקה והצמיחה במשק".
 
כזכור, חוק הביטוח הלאומי מאפשר מתן דמי אבטלה רק לעובדים שכירים, בעוד שמאות אלפי עובדים עצמאיים אינם מבוטחים בו. ההגדרה למבוטח בביטוח הלאומי: "תושב ישראל או תושב ארעי, והוא עובד שכיר שמלאו לו 18 שנים ועוד לא הגיע לגיל הפרישה, או חייל שלא עברה שנה מיום שחרורו משירות סדיר".
 
מנתוני הביטוח הלאומי ומינהל הכנסות המדינה, מספר העצמאים עומד על כ- 200 אלף (לא כולל מנהלי חברות שהינם במעמד שכיר בחברתם), כשמרביתם נמצאים ברמת השכר הממוצע במשק ואף נמוך מכך. "רמת הסיכון וההון העצמי שמשקיע העצמאי בפתיחת עסק גבוה לאין שיעור מזו של השכיר. לכן לכל הפחות אנחנו חייבים לאפשר לעצמאים שמסכנים את כל ממונם לקבל דמי אבטלה כמו השכירים, ובאותם תנאים" מציין לין.