ועדת הכלכלה קוראת להצגת הצעות שיסייעו לקידום העסקים הקטנים בישראל

יו”ר הועדה, ח”כ אמנון כהן אמר ”עסקים קטנים מעסיקים יותר מ 60% מהמועסקים במשק והמדינה משקיעה בעסקים הקטנים מעט מדי משאבים. יש לעודד מתן אשראי לעסקים קטנים ולפתור את בעיית מחנק האשראי, יש לדאוג לסיוע לעסקים קטנים דרך המט”ים ולהחזיר מידי את תקציבי הסיוע”


00:00 ,22.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

יו”ר הועדה, ח”כ אמנון כהן אמר ”עסקים קטנים מעסיקים יותר מ 60% מהמועסקים במשק והמדינה משקיעה בעסקים הקטנים מעט מדי משאבים. יש לעודד מתן אשראי לעסקים קטנים ולפתור את בעיית מחנק האשראי, יש לדאוג לסיוע לעסקים קטנים דרך המט”ים ולהחזיר מידי את תקציבי הסיוע”

אמירם בוקשטם מנכ”ל הרשות לעסקים קטנים ובינוניים ”הרשות הוקמה על מנת לסייע לעסקים הקטנים אבל האמת היא שהרשות מנסה לטפל דרך הפריזמה של הבעיות המרכזיות של המשק הישראלי. הבעיה הבוערת ביותר כיום היא בעיית האבטלה והרשות לעסקים קטנים עוסקת במניעת קריסתם של עסקים קטנים ופתיחתם של עסקים חדשים”.

אבי פיגנבוים, מנכל מט”י חיפה ומנהל מערכת החונכות במרכזי טיפוח היזמות אמר בוועדה כי ”העלות של יצירת מקום עבודה בתעשייה היא עשרות אלפי דולרים, לעומת זאת בעסקים קטנים העלות של יצירת מקום עבודה היא בין אלף לחמשת אלפים דולר, ובכל זאת מצמצמים את כלי הסיוע בחונכות”.

דר` מירי לרנר, החוקרת הישראלית במחקר משווה בינלאומי בתחום העסקים הקטנים אמרה בדיון ”בהיבט של מדיניות ממשלתית ישראל במקום ה 22 מתוך 34 מדינות. בהיבט התוכניות הממשלתיות הכוללות גופים כמו פארקים תעשייתיים וגופים ספציפיים ישראל נמצאת במקום ה 19, בחסמי כניסה ישראל ממוקמת במקום ה 21. לעומת זאת מבחינת התמיכה הממשלתית בהי טק אנחנו במקום השלישי בעולם אחרי ארצות הברית וקנדה, למרות שיש קרנות הון סיכון פרטיות בהיקפים עצומים. יש חוסר התאמה גבוה בין ההשקעה הממשלתית בהי טק לבין ההשקעה בעסקים הקטנים והבינוניים”. דר` לרנר הוסיפה כי ”בישראל התמיכה הפיננסית בעסקים קטנים נדחקה לשוליים”.

אורלי דקר, בעלת עסק קטן אמרה כי המדינה איננה עוזרת לעסקים קטנים בתחומים רבים ולדוגמא מיסוי המלאים ”מלאי של עסק נחשב לרווח, ובעסקים קטנים ובינוניים הבעיה מורכבת ביותר. הדבר יוצר עיוות קשה והכבדה על עסקים קטנים ובינוניים”.

סיגל אבירם, נציגת לשכת יועצי המס וארגון לה”ב אמרה בוועדה ”הבעיה העיקרית היא שאין גוף אחד אחראי שמרכז את כל הנושא של העסקים הקטנים והבינוניים. יש בעיה של נגישות למכרזים של המדינה, שהקרן של העסקים הקטנים היא עם קריטריונים נוקשים מדי ועוד ביות רבות”.

דורית בלובשטיין נציגת התאחדות התעשיינים אמרה ”עסק קטן נזקק להמון אישורים, אין אכיפה אחידה בין הרשויות, זמני האישור של האישורים השונים והתקנים השונים ארוכים מאד ומשיטים עלויות גבוהות מאד על העסקים הקטנים”.

ח”כ אליעזר (ציטה) כהן ” צריך לטפל בבעיה של העסקים שמלווים למדינה בפועל מס ערך מוסף, כאשר העסקים מקבלים תשלומים ב”שוטף +” ומשלמים מע”מ מייד”.

ח”כ אמנון כהן סיכם את הדיון באומרו ”אני מבטיח שנעשה עבודה ואם הממשלה לא רוצה לעשות עבודה אנחנו נעשה את זאת מתוך הוועדה, ועדת הכלכלה של הכנסת מזמינה את הגורמים הרלוונטיים להציע הצעות לשיפור המצב למגזרים הרלוונטיים, ונפעל במקביל מתוך הוועדה לטיפול בבעיות העסקים הקטנים”.