ועדת הכלכלה אישרה צו המחייב קבלת רשיון לייצוא חומרים כימיים ביולוגיים וגרעיניים

ועדת הכלכלה אישרה צו המחייב יצואנים לקבל רשיון לייצוא חומרים כימיים, ביולוגיים וגרעיניים, במטרה למנוע תפוצת נשק בלתי קונבנציונלי שעלול לשמש ארגוני טרור, ולסייע בשמירת השלום בעולם. יו”ר הועדה, שלום שמחון, אמר כי אישור הצו


00:00 ,25.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ועדת הכלכלה אישרה צו המחייב יצואנים לקבל רשיון לייצוא חומרים כימיים, ביולוגיים וגרעיניים, במטרה למנוע תפוצת נשק בלתי קונבנציונלי שעלול לשמש ארגוני טרור, ולסייע בשמירת השלום בעולם. יו”ר הועדה, שלום שמחון, אמר כי אישור הצו יביא להסדרת הפיקוח על ייצוא חומרים מסוכנים, ועם יישומו תצטרף ישראל לשורת מדינות מתוקנות בעולם המפקחות על הייצוא בתחומים אלו. שמחון שיבח את העבודה הרצינית שנעשתה בהכנת הצו ואמר כי הגופים שעסקו בהכנתו גילו רגישות והתחשבות בתעשיינים הישראלים המייצרים לצורכי ייצוא. הצו צפוי להיכנס לתוקף בתחילת חודש אוגוסט.

הצו שהוגש לועדת הכלכלה על ידי שר התמ”ת ובתיאום עם המועצה לבטחון לאומי, משרד הבטחון, משרד החוץ, משרד הבריאות, משרד החקלאות והמועצה להשכלה גבוהה, קובע איסור ייצוא חומרים, טכנולוגיה או שירותים מסויימים הידועים ליצואן כמיועדים לשימוש בפיתוח או בייצור נשק כימי, ביולוגי או גרעיני. כמו כן מחייב הצו קבלת רשיון לרשימת חומרים המפורטים בחוברת שנמסרה לעיונה של הועדה. רשימות החומרים, שייצואם מחייב רשיון, נלקחו מאמנות בינלאומיות, והן יפורסמו באתרי האינטרנט של התמ”ת ובלשכות המחוזיות של התמ”ת.

הצו פוטר מבקשת רשיון, מידע שהוא נחלת הכלל ומחקר מדעי בסיסי, וכן פוטר מוסדות רפואיים או מוסדות להשכלה גבוהה המבקשים לייצא גורם ביולוגי או כימי למטרות אבחון, טיפול או מחקר רפואי/ וטרינרי.

ישראל מיכאלי, מהמועצה לביטחון לאומי, אמר כי הניסיונות לרכישת נשק בלתי קונבנציונלי על ידי מדינות מסוכנות וארגוני טרור מהווים איום גובר וסיכון בטחוני ואף קיומי לישראל. לדבריו, המדינות המובילות בעולם מפעילות צווים דומים וארה”ב אף העבירה למועצת הביטחון הצעת החלטה לפיה איסור הייצוא יהפוך לנורמה מחייבת בכל מדינות העולם.

על פי הצו יוקם מנגנון המתבסס על יחידות קיימות בתמ”ת. לפיכך, הרשות שתעניק את הרשיונות תהיה למעשה מינהל הכימיה לאיכות הסביבה בתמ”ת, וזאת במטרה לחסוך הקמת גופים נוספים. היצואן המבקש לייצא פריט מהרשימות יקבל את אישור הרשות תוך 20 ימי עבודה. על פי הנוהל שנקבע בצו, תעביר הרשות בצהלך תקפוה זו את בקשת הרשיון למשרד החוץ ולמשרד הבטחון. המשרדים יודיעו לרשות את עמדתם בתוך עשרה ימים. במידה ותיווצר מחלוקת בין עמדת הרשות לעמדת משרד הבטחון או משרד החוץ תובא המחלוקת להכרעת ועדת מנכ”לים בהשתתפות מנכ”לי משרד הבטחון, החוץ והתמ”ת. ח”כ ארדן שאל כיצד תכריע הרשות במקרה שלא תושג הסכמה בועדת המנכ”לים. הועדה קיבלה את הצעת שמחון לפיה באם לא תושג הסכמה יכריע בעניין ראש הממשלה. הצו קובע חובת התייעצות עם מנכ”לי משרד החקלאות והבריאות בשאלת מתן רשיון ייצוא של חומרים הנוגעים לתחומם.