ועדת הכלכלה אישרה הפיכת בנק הדואר לחברה בת של חברת הדואר

ועדת הכלכלה אישרה את עקרונות הצעת החוק, הקובעת את מעמדו החדש של בנק הדואר. הועדה דנה בחוק לאחר פיצולו מחוק הדואר שאושר במסגרת חוק ההסדרים


00:00 ,10.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
שמחון ולייבוביץ יתווכו בין רשות הדואר לסוכנים

ועדת הכלכלה אישרה את עקרונות הצעת החוק, הקובעת את מעמדו החדש של בנק הדואר. הועדה דנה בחוק לאחר פיצולו מחוק הדואר שאושר במסגרת חוק ההסדרים. העקרונות שאישרה הועדה ואשר סוכמו בין רשות הדואר, משרד המשפטים והאוצר קובעים כי לצורך מתן שירותי בנק הדואר תוקם חברה בת, היא חברת בנק הדואר, שלא תעסיק עובדים ולא תצבור אצלה רווחים. חברת הבת תעסוק בקבלת והעברת כספים בלבד. כל הפעולות של חברת הבת יבוצעו באמצעות החברה האם, היא חברת הדואר החדשה (שתוקם עם הפיכת רשות הדואר לחברה ממשלתית). כמו כן נקבע כי לא ניתן להעביר או למשכן את מניות חברת הבת. יו”ר הועדה, שלום שמחון הודיע כי הועדה תצביע בשבוע הבא על נוסח החוק לקריאה שנייה ושלישית, רק בתנאי שהסכם הפנסיה עם עובדי רשות הדואר יחתם לשביעות רצונם. שמחון הביע זעם לנוכח העובדה כי הממשלה דחקה בועדה לסיים את חקיקת חוק הדואר בהבטחה כי זכויות העובדים יוסדרו, ”אך לצערנו העניין טרם נסגר עד היום”.

פרופ` אביה ספיבק, המשנה לנגיד בנק ישראל הדגיש כי אישור החוק יצריך תיקונים בחוק בנק ישראל, שיאפשרו לחברת הבת- בנק הדואר לפתוח חשבון בבנק ישראל. לפיכך הציע ספיבק את התיקונים הבאים: הנגיד יורשה להתיר למי שאינו הממשלה או תאגיד בנקאי לנהל חשבון בבנק ישראל. בנוסף, יורשה הנגיד לקבוע תנאים לניהול חשבון לרבות גביית עמלות ניהול ועמלות אחרות.

בדיון נדונה סוגיית כספי הריבית שעד כה קיבל בנק הדואר מהחשב הכללי בתמורה לשירותים שהוא מעניק לציבור. נציגי בנק ישראל טענו כי עם הפיכת בנק הדואר לחברה בת של חברה ממשלתית, המדינה אינה מחויבת עוד בהעברת כספי הריבית לחשב הכללי עבור רשות הדואר. לדברי פרופ` ספיבק, בנק ישראל מעביר כיום כספים לחשב הכללי אשר מעבירם לבנק הדואר, בהיותו שייך לרשות ממשלתית. לעומת זאת דרש מנכ”ל רשות הדואר, יוסי שלי, כי הכספים ימשיכו להיות משולמים לחברת הדואר החדשה עבור פעילות בנק הדואר. ”ללא קשר לתיקוני החקיקה ולשינוי המעמד של בנק הדואר, רשות הדואר אינה יכולה לוותר על הכנסה של 20 מיליון ₪ בשנה”, אמר שלי.

הדיון נפתח בשאלות הנוגעות להסכם עם סוכני הדואר. על דעת כל הצדדים סוכם כי בשבוע הבא יגיש שמחון הצעת פשרה הנוגעת לסוגיות המחלוקת בין רשות הדואר לסוכנים. ההצעה תובא בפני הנציגים ועורכי הדין של הצדדים ובתוך שבוע יושג הסכם. שמחון וח”כ אילן ליבוביץ` ישתתפו בפגישות כמתווכים.

נקודות המחלקות בין רשות הדואר לסוכנים נוגעות למספר הסוכנויות שיסגרו - הרשות מעוניינת לסגור 60 והסוכנים מוכנים לסגירת 30 סוכנויות, ולקיצוץ בסכומי העמלות שמשלמת הרשות לסוכנים. בעוד הרשות מבקשת לקצץ את סכום העמלות המשולמות ב- 8 מיליון ₪ בשנה והסוכנים מוכנים לקצצו ב- 4 מיליון בלבד. סכום העמלות שמשלמת הרשות לסוכנויות עומד על כ-87 מיליון ש”ח בשנה. בנוסף מציעה רשות הדואר כי הסוכנויות יוכרו כשותפות במעבר רשות הדואר לחברה ממשלתית ויורשו לספק מגוון שירותים הנמנעים מהם כיום. החוזה בין רשות הדואר לסוכנויות הדואר יהיה לתקופה של 3 שנים.