ועדת היגוי ליישום הפיקוח על היצוא הבטחוני התכנסה לקראת הצעת חוק

ועדת ההיגוי הבינמשרדית ליישום הפיקוח על הייצוא הביטחוני והדו שימושי התכנסה לגיבוש הצעת חוק שתוגש לממשלה עד למרץ 2006; אולמרט: מדינת ישראל תעמוד בכל המחויבויות שלקחה על עצמה בנושא פיקוח בתחום ציוד לחימה ובתחום הציוד והטכנולוגיה הדו- שימושית


00:00 ,07.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת ההיגוי הבינמשרדית ליישום הפיקוח על הייצוא הביטחוני והדו שימושי התכנסה לגיבוש הצעת חוק שתוגש לממשלה עד למרץ 2006;אולמרט: מדינת ישראל תעמוד בכל המחויבויות שלקחה על עצמה בנושא פיקוח בתחום ציוד לחימה ובתחום הציוד והטכנולוגיה הדו- שימושית
 
וועדת ההיגוי הבינמשרדית ליישום הפיקוח על הייצוא הביטחוני והדו שימושי, התכנסה אתמול במשרד התמ"ת בראשותו של מנכ"ל המשרד רענן דינור. בדיון השתתפו נציגים בכירים של המשרדים הרלבנטיים: משרד רוה"מ, ביטחון, חוץ, אוצר ותמ"ת.
 
מ"מ ראש הממשלה ושר האוצר והתמ"ת, אהוד אולמרט, מינה לאחרונה את הוועדה במטרה לגבש הצעת חוק שתוגש לממשלה עד למרץ 2006. השר אולמרט ציין כי "מדינת ישראל תעמוד בכל המחויבויות שלקחה על עצמה בנושא פיקוח על יצוא מוצרים דו שימושיים, המעוגנים כבר כיום בחקיקה, וכן ציוד דו שימושי בחקיקה המוצעת, וכי עלינו לעגן את האינטרס הלאומי בחקיקה ראשית על מנת להגדיר את המדיניות הלאומית בנושא".
 
בפגישה בה השתתפו נציגי המשרדים נדונו נושאי החקיקה המתגבשת ושיתוף פעולה בין המשרדים השונים תוך כוונה ליצור מערכת פשוטה יעילה ושקופה מול ציבור היצואנים. על פי הצהרת רוה"מ מחודש יוני, על ממשלת ישראל לאמץ רשימות פיקוח בתחום ציוד לחימה וציוד דו שימושי המבוססות על משטר ואסאנר, כרשימות שיפוקחו על פי הדין הישראלי.
 
מנכ"ל התמ"ת רענן דינור ציין כי כיום קיים פיקוח בייצוא על פי משטרים ואמנות, שישראל אימצה, וביניהם פיקוח על ייצוא בתחום הכימי ביולוגי והגרעיני וכן פיקוח על ייצוא בתחום טכנולוגיית טילים. לדבריו, משטרים אלה מפוקחים הן על ידי משרד הביטחון בתחום הצבאי בטחוני והן על ידי משרד התמ"ת בתחום הדו-שימושי אזרחי.
 
עוד נמסר כי אימוץ משטר ואסאנר יכפיף לפיקוח הייצוא עשרות חברות, בעיקר בתחום האלקטרוניקה, המבצעות היום ייצוא בתחום הדו שימושי לשוק האזרחי. הפיקוח בעתיד יתבסס על חקיקה ראשית המתגבשת במשרד הביטחון, וחקיקת משנה על פי פקודת הייבוא והייצוא שבסמכות התמ"ת.