ועדת ה-QIZ ישראל - מצרים התכנסה מחדש

בעקבות מחאת המצרים על החלטות הקבינט הביטחוני הישראלי בנושא ההודנה עם הפלסטינים הופסקו הדיונים, אך לחץ מצד תעשיינים מצריים גרם לחברי הוועדה מצרית לחזור לשולחן הדיונים


00:00 ,02.03.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות מחאת המצרים על החלטות הקבינט הביטחוני הישראלי בנושא ההודנה עם הפלסטינים הופסקו הדיונים, אך לחץ מצד תעשיינים מצריים גרם לחברי הוועדה מצרית לחזור לשולחן הדיונים

 
ועדת ה-QIZ ישראל - מצרים התכנסה שוב בסוף השבוע האחרון. הוועדה הרבעונית בין ישראל ומצרים, הדנה במתן אישורים לחברות מצריות לייצא את תוצרתן לארה"ב בפטור ממכס בכפוף לרכישת תשומות ישראליות, התכנסה במועד לפני כעשרה ימים בירושלים (19.2.09), אולם במהלך הדיונים השוטף נתקבלה הנחייה מלשכת הנשיא המצרי להפסיק את הדיונים ולחזור לאלתר לקהיר, וזאת כמחאה על החלטות הקבינט הביטחוני הישראלי בנושא ההודנה עם הפלסטינים. החלטה זו הביאה לכך כי האישורים הנדרשים לחברות המצריות לא נחתמו על ידי שני הצדדים ובעצם מנעה מהן את המשך היצוא בפטור ממכס לארה"ב.
 
גבי בר, יו"ר ועדת ה-OIZ ומנהל תחום בכיר מזה"ת וצפון אפריקה במשרד התמ"ת, מסר כי הגיעו אליו פניות ממנהלי חברות מצריות בבקשה לחדש את כינוס הוועדה, אולם הנ"ל הפנה אותם לצד המצרי שיזם במפתיע את הפסקת הדיונים. כתוצאה מהפניית הלחצים לכיוון הרשויות המצריות, חזרו בהם נציגי הוועדה המצרית ושבו לישראל להמשך דיוני הוועדה.
 
"מאז כינון ועדת ה-QIZ עם מצרים בשנת 2005, לא זכור לי מעורבות של גורמים פוליטיים בדיוני הוועדה, ואני שמח על ההחלטה המצרית לשוב לשולחן הדיונים לטובת ייצוא של חברות מצריות לארה"ב, ומעורבותן של חברות ישראליות בייצוא זה" - כך הגיב גבי בר לחידוש הדיונים.
 
במסגרת הוועדה דנו הצדדים על עסקאות יצוא מצריות מתחום הטקסטיל לארה"ב ברבעון האחרון של שנת 2008, בסדר גודל של כ-190 מיליון דולר ויצוא של כ-20 מיליון דולר של תשומות ישראליות לחברות מצריות אלה. גבי בר ציין כי חלה ירידה של כ-10% ביחס לרבעון השלישי של שנת 2008, דבר המיוחס למשבר הכלכלי הפוקד את השווקים בארה"ב שהם היעד לסחורות ייצוא אלה.
 
יצוין כי סך הכל היצוא הישראלי למצרים לשנת 2008 כ-160 מיליון דולר והיבוא הגיע לכ-180 מיליון דולר.