התרחבות האיחוד האירופאי ב- 10 מדינות נוספות בשנה הבאה, עשוייה להגדיל את היצוא הישראלי לשם

התרחבות האיחוד האירופאי ב- 10 מדינות נוספות במאי 2004, עשוייה להגדיל את היצוא הישראלי לשם ב-4.2 מיליארד דולרים בעשור הקרוב. כך מעריך משה נחום, ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים


00:00 ,12.02.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
התרחבות האיחוד האירופאי ב- 10 מדינות נוספות במאי 2004, עשוייה להגדיל את היצוא הישראלי לשם ב-4.2 מיליארד דולרים בעשור הקרוב. כך מעריך משה נחום, ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים. מדובר בהצטרפותן של קפריסין, פולין, צ'כיה, הונגריה, סלובניה, מלטה, סלובקיה, ליטא, ליטביה ואסטוניה לאיחוד האירופאי בשנה הבאה.

נחום טוען, כי הצטרפות המדינות הללו לאיחוד האירופאי מחייבת התאמה של הסכם הסחר החופשי, הקיים בין ישראל לאיחוד האירופאי עוד משנת 1975. להערכתו, גמישות המשא ומתן עם האיחוד האירופאי בעת התאמת ההסכם, הינה קטנה מאוד ואפשרית במיוחד בתחום המוצרים החקלאיים והמזון המעובד.

ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים ציין, כי הגידול הצפוי ביצוא הישראלי למדינות המצטרפות לאיחוד האירופאי, הינו בהנחה שישראל תשמור על נתח קבוע של יצוא למדינות אלו. דהיינו בשיעור של 2.4% מסך כל היצוא הישראלי. כיום מסתכם היצוא הישראלי למדינות אלו בכ-444 מליוני דולרים לשנה, ללא יהלומים.

נחום מציין, כי התוצר המקומי הגולמי הכולל של 10 המדינות המצטרפות לאיחוד האירופאי הוא 365 מיליארדי דולרים בשנה וקצב הגידול הריאלי של התמ"ג שלהן הוא 4% לשנה. (ממוצע ב-5 השנים האחרונות).

על פי תחשיב זה, בעוד כעשור יסתכם התוצר המקומי של המדינות המצטרפות לאיחוד בלבד בכ-540 מיליארד דולרים. שמירה על נתח קבוע של יצוא למדינות אלו יוסיף כאמור 4.2 מיליארד דולר יצוא של ישראל למדינות אלו בעשור הקרוב, טוען נחום.

לדעתו, על היצואנים הישראלים בסיוע ממשלת ישראל, לעשות מאמצים גדולים להגדיל את נתח היצוא למדינות המצטרפות – מ-2.4 ל-5% מסך היצוא הכולל של ישראל (ללא יהלומים), דבר שיגדיל היצוא הישראלי למדינות אלו ב-9 מיליארד דולר בעשור הקרוב.

נחום הוסיף, כי המשמעויות המרכזיות לתעשייה הישראלית עם הצטרפות המדינות הללו לאיחוד האירופאי הינן – התרחבות שוקי היעד; הפחתת חסמים ומגבלות בשווקים המצטרפים; צפי לחיזוק מעמדו של היורו ביחס לשאר המטבעות; הזדמנויות עסקיות להשתלב בפיתוח וברפורמות שעוברות הכללות המצטרפות לאיחוד; צבירת מקור בין 25 מדינות המקטינה את הצורך בהסכם צבירה פאן אירופאי.

נחום מסביר, כי כדי לזכות בהטבת מכס יש לעמוד בכללי המקור המפורטים בכל הסכם, כלומר שאחוז מסויים מערך המוצר ייוצר בארץ המקור. הצבירה הפאן אירופאית מאפשרת שיתוף פעולה בין מדינות לצורך עמידה בכללי המקור ולפיכך לזכות בהטבות המכס.

מאידך, החסרונות להצטרפות 10 המדינות לאיחוד האירופאי הינן – החרפת התחרות על השווקים המסורתיים במערב אירופה, העברת מפעלים וגורמי יצור למדינות עם שכר עבודה נמוך יותר.

יצויין כי מכון היצוא עורך ב-13 בפברואר יום עיון מיוחד במלון דן פנורמה בת"א בנושא הרחבת האיחוד האירופאי – משמעויות והשלכות ליצואן הישראלי:
ביום העיון ישתתפו בין השאר – חיליק אסיה, מנכ"ל מכון היצוא; השגריר ג'אנקרלו שוואלארה, ראש המשלחת של הנציבות האירופית למדינת ישראל; אייל ענבר, יועץ כלכלי במשלחת הנציבות האירופית למדינת ישראל, שירצה על הרחבת האיחוד האירופי – תמונת מצב; רונית קן, מנהלת מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ס, שתרצה על כיצד תראה אירופה - משמעויות לסחר חוץ של ישראל; עו"ד בועז הירש, מנהל הסכמי סחר בילטרליים במשרד התמ"ס - שירצה על ההרחבה – השלכות ושינויים על הסכמי הסחר; אורי לוי, מנכ"ל כלל ביטוח אשראי, שירצה על סיכויים וסיכונים לעסקים עם המדינות המצטרפות לאיחוד האירופי; מנסיון של חברות במרכז / מזרח אירופה – פאנל יצואנים ועוד.