התקדמות בהבנות מול ארה"ב בתחומי קניין רוחני וצבירת כללי מקור

משלחת של פקידים בכירים בראשות סמנכ"ל לסחר חוץ במשרד התמ"ת, רונית קן, אשר כללה נציגים בכירים ממשרדי התמ"ת, החוץ, הבריאות, התקשורת, המכס ומכון התקנים, חזרה היום מדיוני הועדה הכלכלית המעורבת ישראל-ארה"ב שהתקיימו בשבוע החולף


00:00 ,11.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
המשלחת הישראלית לדיוני הועדה הכלכלית המעורבת ישראל ארה"ב: התקדמות בהבנות מול ארה"ב בתחומי קניין רוחני וצבירת כללי מקור

משלחת של פקידים בכירים בראשות סמנכ"ל לסחר חוץ במשרד התמ"ת, רונית קן, אשר כללה נציגים בכירים ממשרדי התמ"ת, החוץ, הבריאות, התקשורת, המכס ומכון התקנים, חזרה היום מדיוני הועדה הכלכלית המעורבת ישראל-ארה"ב שהתקיימו בשבוע החולף .

במהלך הביקור הושגה התקדמות בדיונים עם בכירים ממשרד הסחר האמריקאי (USTR) בנושאים שונים העומדים כיום על הפרק ביחסי הסחר שבין שתי המדינות. נדונו נושאים הקשורים לקניין רוחני והגנה על המידע המצוי בתיקי רישום תרופות.

הדיונים התקיימו בהמשך לפגישות מ"מ רה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, בחודש מאי החולף עם נציג USTR – זוליק בארה"ב, ובדיונים נוספים שהתקיימו בחודש יוני.

הצד האמריקאי קיבל בברכה את מסקנות הועדה הבינמשרדית בנושא הגנה על המידע המצוי בתיקי רישום התרופות בישראל. עם זאת, החליטו הצדדים להמשיך את הדיונים במספר היבטים שעדין נמצאים במחלוקת, בינהם: יצוא למדינות שלישיות שאינן מנהיגות הגנה על המידע המצוי בתיקי רישום תרופות.

בשיחות הועלתה האפשרות לצבירת כללי מקור עם שותפות אחרות להסכמי סחר עם ארה"ב לשם יצוא לארה"ב (במזרח התיכון וברחבי העולם), ונדונו אפשרויות להסכמי הכרה הדדית בתחום התקינה ושיתוף פעולה בנושאי מכס .

בשיחות נדונה תמיכת ארה"ב בהצטרפות ישראל לארגון מדינות OECD והנושאים השונים שעל הפרק בארגון הסחר העולמי. כמו כן, הביעה ישראל בפני הצד האמריקאי את מורת רוחה מהעובדה שמחלקת המדינה האמריקאית מותירה בעינה את האזהרה לאזרחיה להימנע מביקור בישראל.


נתוני סחר
היקף הסחר בין ישראל לארה"ב (ללא יהלומים) בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2004 עמד על 4.9 מיליארד דולר לעומת 4.4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. היצוא לארה"ב בינואר-מאי 2004 עמד על 2.6 מיליארד דולר ענפי היצוא העיקריים: ציוד רפואי, ציוד תקשורת ותרופות. היבוא באותה תקופה הסתכם בכ- 2.3 מיליארד דולר בענפי היבוא העיקריים: ציוד תקשורת,מתכות, מוצרי התעשיות הכימיות, מוצרי מזון.

בשנת 2003 עמד היצוא הישראלי לארה"ב (ללא יהלומים) על למעלה מ-5.8 מיליארד דולר ואילו היבוא מארה"ב עמד על 4.7 מיליארד דולר.

ממינהל סחר חוץ נמסר כי נתונים אלה משקפים ירידה בעודף המסחרי של ישראל מול ארה"ב מ- 440 מיליון דולר בחמשת החודשים הראשונים של 2003, ל- 300 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנת 2004.

הסחר בין ישראל לארה"ב מתנהל ע"פ הסכם הסחר החופשי בין שתי המדינות הנמצא בתוקף מאז 1985.