התעשיינים: נסיגה של 7% ביצוא התעשייתי

היצוא התעשייתי הסתכם בחודשים אוגוסט עד אוקטובר בכ-9.3 מיליארד דולר. כמו כן נרשמה ירידה ריאלית של כ-9% ביצוא ההייטק


00:00 ,02.12.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

היצוא התעשייתי הסתכם בחודשים אוגוסט עד אוקטובר בכ-9.3 מיליארד דולר. כמו כן נרשמה ירידה ריאלית של כ-9% ביצוא ההייטק
 
בחודשים אוגוסט - אוקטובר 2008 נרשמה נסיגה ריאלית חדה ביותר של כ-7% ביצוא התעשייתי, זאת בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת בחודשים אפריל-יוני 2008. היצוא התעשייתי הסתכם בתקופה האמורה בכ-9.3 מיליארד דולרים. כך מסר רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, על סמך ניתוח חודשי שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים על מצב היצוא.
 
גינל מעריך כי הנסיגה ביצוא התעשייתי נגזרה במידה רבה מהאטה בביקושים העולמיים והושפעה במידה חלקית גם מהעיצומים אשר ננקטו בנמלי הים בשלהי אוגוסט ובתחילת ספטמבר.
 
מניתוח התאחדות התעשיינים עולה כי בתוך כך, קבוצת ענפי ההייטק רשמה נסיגה ריאלית חדה של 9% ביצוא. גינל מציין כי נסיגה כה חדה ביצוא הקבוצה לא נרשמה מאז הרבע השני של 2003. הירידה במכירות הקבוצה ליצוא בתקופה זו משקפת קיטון ביצוא כל ענפי הקבוצה: ענף התרופות רשם נסיגה חדה של כ-19% ביצוא; זאת לאחר גידול חד של 47% בחודשים אפריל - יולי 2008; ענף כלי הטיס רשם נסיגה נוספת של כ-14%; נסיגה של 7% נרשמה ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים ונסיגה של 5% נרשמה ביצוא ענף ציוד התקשורת, בקרה ופיקוח.
 
בדומה קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת - עילית רשמה בחודשים אוגוסט - אוקטובר נסיגה ריאלית חדה של 10% ביצוא, זאת לאחר נסיגה של כ-0.5%
 
בחודשים אפריל - יולי 2008 ונסיגה של 1.5% ברבע הראשון של השנה. נסיגה זו נגזרה כולה מהירידה ביצוא ענף הכימיה, בעוד יתר ענפי הקבוצה רשמו גידול (הקבוצה כוללת כימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).
 
במקביל, נרשמה נסיגה של 7% ביצוא של קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, זאת לאחר נסיגה של כ- 1% בחודשים אפריל - יולי השנה. נסיגה זו משקפת קיטון חד ביצוא מרבית ענפי הקבוצה, למעט ענף המתכת אשר רשם קיפאון בתקופה הנסקרת. (הקבוצה כוללת את ענפי הכרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת).
 
בנוסף, חלה נסיגה ריאלית מתונה של 0.5% ביצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת לאחר גידול של כ- 6% בחודשים אפריל - יולי השנה. נסיגה מתונה זו משקפת קיטון חד ביצוא ענף העץ, ריהוט, נייר ודפוס (13%-) מול קיפאון ביצוא ענף המזון והמשקאות וגידול של 4% ביצוא ענף הטקסטיל.