התעשיינים: נסיגה של 14% ביצוא תרופות ברבעון האחרון

ניתוח התעשיינים רשם נסיגה ריאלית של כ-3% ביצוא התעשייתי והסתכם בכ-9 מיליארד דולר. כמו כן נרשמה נסיגה של 16% ביצוא מתכת ושל 27% ביצוא הכרייה והחציבה. מעריכים כי במהלך 2009 צפויה נסיגה ריאלית של כ-5%


00:00 ,04.02.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

ניתוח התעשיינים רשם נסיגה ריאלית של כ-3% ביצוא התעשייתי והסתכם בכ-9 מיליארד דולר. כמו כן נרשמה נסיגה של 16% ביצוא מתכת ושל 27% ביצוא הכרייה והחציבה. מעריכים כי במהלך 2009 צפויה נסיגה ריאלית של כ-5%
 
מנהלת המחלקה למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, דפנה אבירם-ניצן, מסרה כי ברבע האחרון של 2008 נרשמה נסיגה ריאלית של כ-3% ביצוא התעשייתי, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע השלישי של 2008, היצוא הסתכם בכ-8.94 מיליארד דולר, זאת בהסתמכה על הניתוח החודשי של מצב היצוא שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.
 
בנוסף, ציינה דפנה אבירם-ניצן, כי במונחים דולריים היתה הנסיגה ביצוא חדה עוד יותר – נסיגה של כ-7%, אולם מאחר וחלק ניכר מירידה זו נובע מירידת מחירי היצוא הדולריים, הרי שבמונחים ריאליים (מנוכה מחירים) מדובר בנסיגה של כ-3%.
 
מנהלת המחלקה למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים מעריכה כי הנסיגה ביצוא תעמיק בחודשים הקרובים, בשל הצפי לנסיגה בסך היקפי הסחר העולמי של סחורות, כאשר מוקדי המיתון הם בארה"ב ובאירופה, אליהן מופנה למעלה מ-60% מהיצוא התעשייתי. הערכה נוסת היא כי במהלך שנת 2009 ירשום היצוא התעשייתי נסיגה ריאלית של כ-5%. נסיגה זו צפויה למרות הגידול הצפוי ביצוא הרכיבים האלקטרוניים הודות למפעל אינטל החדש בקריית-גת. על פי ההערכה, הנתון המדאיג יותר הוא שבנטרול השפעתו החיובית של יצוא אינטל, צפוי יתר היצוא התעשייתי לסגת במהלך השנה הקרובה בכ-7% לפחות.
 
אבירם-ניצן מציינת כי מניתוח מצב היצוא לפי ענפים, מתברר כי ביצוא קבוצת ההייטק (ענפי הטכנולוגיה העילית) נרשמה נסיגה ריאלית, הנאמדת בכ-3%, זאת לאחר גידול של 1.9% ברבע השלישי של 2008 וגידול חד של 5.1% ברבע השני אשתקד. נסיגה זו, משקפת נסיגה חדה של 14% ביצוא ענפי התרופות ונסיגה של 8% ביצוא הציוד האלקטרוני לתקשורת, בקרה ופיקוח. ירידות אלו קוזזו בחלקן הודות לגידול חד של 15% ביצוא הרכיבים האלקטרוניים וגידול מתון של 2% ביצוא כלי הטיס.
 
על פי הניתוח, הגידול החד ביצוא הרכיבים האלקטרוניים הושפע מפעילותה של חברת אינטל. בניכוי ענף הרכיבים האלקטרוניים רשמו יתר ענפי ההייטק (ענפי הטכנולוגיה העילית) נסיגה חדה של כ-8% ברבע האחרון של 2008 בהשוואה לקודמו. עוד עולה מניתוח מצב היצוא של התאחדות התעשיינים כי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי) רשמה ברבע האחרון של 2008 נסיגה ריאלית חדה של כ-8% ביצוא. זאת לאחר גידול של 4.5% ברבע השלישי של 2008. הנסיגה ביצוא הקבוצה נגזרה מקיטון של 8% ביצוא ענפי הכימיה, ירידה של 4% ביצוא המכונות והציוד, והיא מותנה במקצת הודות לגידול מהיר של 26% ביצוא ענף המנועים והציוד החשמלי.
 
כמו כן, ברבע האחרון של 2008 חלה נסיגה דרסטית של 18% ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית (כרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת). זאת לאחר גידול של 2.8% ברבע השלישי של 2008. נסיגה זו, משקפת ירידה ביצוא כל ענפי הקבוצה ונגזרה ברובה מנסיגה של 27% ביצוא ענף הכרייה והחציבה ושל 16% ביצוא המתכת.
 
מנגד, דווקא ענפי הטכנולוגיה המסורתית רשמו בסוף 2008 עלייה ריאלית של 5% ביצוא, זאת בהמשך לגידול מתון של 1% ברבע הקודם. עלייה זו משקפת גידול ביצוא כל ענפי הקבוצה - מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס.