התעשיינים: מעמיקה הירידה ביצוא ההייטק

בינואר-פברואר נרשמה ירידה חדה של 8% ביצוא ענפי ההייטק; היצוא התעשייתי רשם בתקופה זאת האטה והסתכם בכ-5.6 מיליארד דולר


00:00 ,24.03.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

בינואר-פברואר נרשמה ירידה חדה של 8% ביצוא ענפי ההייטק; היצוא התעשייתי רשם בתקופה זאת האטה והסתכם בכ-5.6 מיליארד דולר
 
בחודשים ינואר-פברואר 2010 נרשמה האטה נוספת ביצוא התעשייתי, עלייה ריאלית של 2% בהשוואה לחודשיים הקודמים. כך עולה מניתוח חודשי על מצב היצוא שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.
 
יצוין כי ההאטה ביצוא התעשייתי בתקופה הנ"ל נגזרה מנסיגה ריאלית חדה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית לצד האטה בקצב גידול ענפי הטכנולוגיות המעורבות, בעיקר הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית. מנגד, חל גידול ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, לראשונה מאז הרבעהאחרון של 2008.
 
על אף העלייה הקלה ביצוא,הרי שרמת היצוא התעשייתי בחודשים ינואר-פברואר 2010 עדיין נמוכה ריאלית בכ-1% בהשוואה לרמתו ערב המשבר, ברבע השלישי של 2008.
 
מניתוח מצב היצוא התעשייתי לפי קבוצות ענפים מתברר כי יצוא ענפי ההייטק (רכיבים אלקטרוניים,ציוד תקשורת ורפואי, תרופות, כלי טיס) רשם ירידה ריאלית חדה, של 8% בחודשים ינואר-פברואר 2010. הירידה החדה ביצוא הקבוצה נגזרה מנסיגה ביצוא מרבית ענפי הקבוצה ובעיקר מירידה ניכרת, של כ-19%, ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים בתחילת 2010, בהמשך לנסיגה של 15% ברבע האחרון של 2009. הנסיגה ביצוא מרבית ענפי הקבוצה מותנה במקצת הודות לגידול קל ביצוא ענף ציוד התקשורת, הבקרה והרפואי (4%).
 
במקביל, קבוצת הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית (מתכת, כרייה וחציבה, גומי ופלסטיק, תכשיטים) רשמה האטה ניכרת ביצוא הקבוצה: עלייה ריאלית מתונה, של 1%, נרשמה ביצוא הקבוצה בחודשיים הנסקרים, לאחר עלייה של 9% ברבע האחרון של 2009 ועלייה חדה ביותר, של 31%, ביצוא הקבוצה ברבע השלישי של 2009. העלייה המתונה משקפת גידול ביצוא ענפי הכרייה והמינרלים (16%) והמתכת (3%), אשר קוזז ברובו בשל נסיגה מהירה ביצוא ענפי הגומי והפלסטיק (10%-) והתכשיטים (18%).
 
מניתוח התאחדות התעשיינים עולה עוד כי למרות ההאטה הקלה, נותר הגידול ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית מהיר ביותר: עלייה ריאלית חדה של 15% נרשמה ביצוא הקבוצה. עלייה זו, נגזרה מגידול ביצוא ענפי הכימיה (29%) והחשמל (19%) אשר קוזז בחלקו בשל נסיגה חדה ביצוא ענף המכונות והציוד (10%-).
 
עוד עולה מהניתוח כי בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון, עץ, נייר, דפוס, טקסטיל, הלבשה ועור) נרשמה עלייה מחודשת של 5% ביצוא בחודשים ינואר-פברואר 2010, זאת לראשונה לאחר נסיגה ריאלית מתמשכת בשיעור מצטבר של כ-15% במהלך כל שנת 2009. עלייה זו, משקפת גידול ביצוא כל ענפי הקבוצה.
 
יצוין כי על אף הגידול המחודש ביצוא הקבוצה בחודשיים הנסקרים, נותרה רמת היצוא בתעשייה המסורתית דומה לרמתה ברבע השני של 2009, והיא מדשדשת במקום בהשוואה לענפי הטכנולוגיות המעורבות, שלאחר נפילה דרמטית ביצוא בעת המשבר, הגדילו את היצוא בשיעור חד, של 44%, מאז הרבע השלישי 2009.