התעשיינים: ירידה של 4% ביצוא התעשייתי

היצוא בחודשים אוקטובר נובמבר הסתכם בכ-5.8 מיליארד דולר. כמו כן נרשמה בחודשים אלה נסיגה של כ-22% ביצוא התרופות ושל כ-10% ביצוא מתכת


00:00 ,07.01.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

היצוא בחודשים אוקטובר נובמבר הסתכם בכ-5.8 מיליארד דולר. כמו כן נרשמה בחודשים אלה נסיגה של כ-22% ביצוא התרופות ושל כ-10% ביצוא מתכת
 
המשבר הכלכלי נותן אותותיו גם על היצוא התעשייתי. בחודשים אוקטובר-נובמבר 2008 נרשמה נסיגה ריאלית של כ-4% בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע השלישי של 2008 ויצוא התעשייתי הסתכם בכ-5.8 מיליארד דולרים. כך מסר רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, בהסתמכו על הניתוח החודשי של מצב היצוא שערך האגף.
 
גינל מעריך כי נסיגת היצוא התעשייתי תלך ותעמיק בחודשים הבאים. זאת בשל המיתון בארה"ב, באירופה וברחבי העולם כולו, וכן בשל המצב הביטחוני בדרום.
 
גינל מציין כי מניתוח מצב היצוא לפי ענפים מתברר כי ביצוא קבוצת ההייטק (ענפי הטכנולוגיה העילית) נרשמה נסיגה ריאלית של כ-4%. הוא ציין כי נסיגה זו נגזרת מירידה של 22% ביצוא התרופות, ירידה של 7% ביצוא כלי טיס וירידה של 6% ביצוא ציוד תקשורת בקרה ופיקוח. ענף הרכיבים האלקטרוניים היה היחיד אשר רשם גידול ריאלי חד של כ-20% ובכך מיתן את הנסיגה שרשמו יתר הענפים. יש להניח כי הגידול החד ביצוא הרכיבים האלקטרוניים הושפע מפעילותה של חברת אינטל.
 
גינל מציין כי אילולא ענף הרכיבים האלקטרוניים, היתה הקבוצה רושמת נסיגה חדה ביותר של יותר מ-10% ביצוא, כמותה לא נרשמה מזה 5 שנים וחצי, מאז הרבע השני של 2003.
 
עוד עולה מניתוח מצב היצוא של התאחדות התעשיינים כי קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית (כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי) רשמה נסיגה ריאלית חדה של כ-6% ביצוא. נסיגה זו משקפת ירידה ריאלית של 1% ביצוא ענפי הכימיה, לצד ירידה ריאלית של 7% ביצוא המכונות והציוד. ירידות אלו קוזזו במקצת הודות לגידול חד ביותר של כ-30% ביצוא ענף המנועים והציוד החשמלי.
 
גינל מציין, כי במקביל נרשמה נסיגה חדה ביותר של כ-12% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית. נסיגה זו משקפת ירידה של 14% ביצוא ענף הכרייה, חציבה ומינרלים, ירידה של 10% ביצוא המתכת, ירידה של 36% ביצוא התכשיטים וקיפאון ביצוא הפלסטיק.
 
גינל מציין, כי מנגד נרשם גידול ריאלי מתון ביותר של כ-1% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית בחודשים אוקטובר-נובמבר 2008, לעומת הממוצע החודשי ברבע השלישי של 2008.
 
ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מציין כי הגידול ביצוא הקבוצה, משקף עלייה של 10% ביצוא הטקסטיל, ועלייה של 2% ביצוא המזון. עליות אלו קוזזו ברובן בשל נסיגה חדה של 10% ביצוא ענף העץ והריהוט.