התעשיינים: ירידה של 4% ביצוא ההייטק

מדובר ברכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות. בינואר - אפריל 2008 חלה האטה ניכרת, עד כמעט קיפאון בקצב צמיחת היצוא התעשייתי כולו


00:00 ,25.05.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

מדובר ברכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות. בינואר - אפריל 2008 חלה האטה ניכרת, עד כמעט קיפאון בקצב צמיחת היצוא התעשייתי כולו
 
בעקבות התחזקות השקל והשחיקה בכושר התחרות של היצוא הישראלי - נסיגה מדאיגה ביצוא ענפי ההייטק: בארבעת החודשים הראשונים של השנה חלה נסיגה ריאלית של כ-4% ביצוא ההייטק, לעומת הממוצע החודשי ברבע האחרון אשתקד. יצוא ההייטק הסתכם ב-5.25 מיליארד דולרים. כך מסר רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, על סמך ניתוח חודשי שערך אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים על מצב היצוא.
 
גינל מציין כי נסיגה כה  חדה ביצוא ההייטק לא התרחשה מזה 5 שנים, (מאז הרבע השני של שנת 2003). (מדובר ברכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות). יצוא ההייטק הוביל את היצוא התעשייתי כולו בשנים האחרונות: כ-80% מצמיחת היצוא נבעה מיצוא הענפים עתירי הטכנולוגיה.
 
ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מדגיש כי בחודשים ינואר - אפריל 2008, חלה האטה ניכרת, עד כמעט קיפאון בקצב צמיחת היצוא התעשייתי כולו. בתקופה זו נרשם גידול ריאלי מתון ביותר של כ-0.5% ביצוא התעשייתי, זאת בהשוואה לממוצע החודשי ברבע האחרון אשתקד. היצוא התעשייתי הסתכם בכ-12.9 מיליארד דולר.
 
עוד עולה מניתוח התאחדות התעשיינים כי חלה בארבעת החודשים הראשונים של השנה, נסיגה ריאלית של כ-2% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית, זאת לאחר גידול רבעוני מהיר של כ-9% בממוצע בשני הרבעונים האחרונים של 2007. (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).
 
בדומה, בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית חלה בשליש הראשון של השנה נסיגה ריאלית של כ-2%, והוא הסתכם בכ-801 מיליוני דולרים. זאת לאחר גידול של כ-2% ברבע האחרון של 2007. (מדובר בענפי המזון והמשקאות, טקסטיל הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).
 
גינל מציין כי הגידול בסך היצוא בשליש הראשון של השנה, נגזר כולו מקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, אשר הציגה גידול ריאלי חד ביותר של כ-18% ביצוא. (מדובר בענפי הכרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת).
 
גינל מציין כי יתכן שלפחות חלק מהגידול המוצג בענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, משקף עליית מחירים, אשר לא נאמדה במלואה, ולא גידול ריאלי (כמותי) ביצוא.