התעשיינים: יצוא המזגנים יגדל הקיץ בכ-10%

בדיקה העלתה כי היצוא השנה יסתכם בכ-80 מיליון דולר. המכירות בשוק המקומי יגדלו בכ-5% וימכרו בקיץ כ-120 אלף מזגנים בהיקף כספי של כ-380 מיליון שקל


00:00 ,07.06.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בדיקה העלתה כי היצוא השנה יסתכם בכ-80 מיליון דולר. המכירות בשוק המקומי יגדלו בכ-5%  וימכרו בקיץ כ-120 אלף מזגנים בהיקף כספי של כ-380 מיליון שקל
 
יצוא המזגנים יגדל הקיץ בכ-10% לעומת קיץ 2005 ויסתכם בכ-80 מיליוני דולרים. כך מסר יאיר וינברגר, יו"ר איגוד תעשיות המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אלקטרו-טרם, בהסתמכו על בדיקה שערך האיגוד בקרב יצרני המזגנים.
 
וינברגר ציין כי מדובר ביצוא מזגנים בהיקף של כ-56 מיליון דולר למערב ומזרח אירופה, יצוא של 24 מיליון דולר לאפריקה, מקסיקו, אוסטרליה, דרום-אמריקה ואף סיביר. 
 
יו"ר איגוד המתכת והחשמל בהתאחדות התעשיינים מוסיף כי להערכת היצרנים, בחודשים יולי-אוגוסט השנה, צפוי גידול של 5% בכמות המזגנים שתימכר בארץ. סה"כ יימכרו הקיץ כ-120 אלף מזגנים, בהיקף כספי של כ-360 מיליון דולר. יש לציין כי מדובר בעלייה של כ-10% בהיקף הכספי לעומת הקיץ אשתקד. זאת מאחר שהמזגנים החדשים והיעילים יותר, הינם גם יקרים יותר.
 
וינברגר ציין, כי החל מ-1 באפריל 2006 אסור למכור מזגנים עם גז 22 - R(שאינו ידידותי לסביבה). הגזים החדשים המחויבים ע"פ החוק הם גזים ירוקים כגון 410 - Rשהינו ידידותי לסביבה. רגולציה זו נוספה לרגולציה העוסקת בשיפור מקדם היעילות של המזגנים. המזגנים החדשים, אומר וינברגר, הינם בעלי ניצולת גבוהה ומקררים באופן רב יותר לכל יחידת אנרגיה.
 
מחירי המזגנים צפויים להתייקר בכ-10% בממוצע בשל התאמתם לדרישות החדשות, כך שמחירו הממוצע של מזגן יגיע לכ-3,000 שקלים. יצרני המזגנים מדווחים כי טווח מחירי המזגנים ינוע בין 2,000 ל-8,000 שקלים למזגנים, מ-3/4 כוח סוס ועד 5 כוחות סוס.
 
וינברגר הוסיף כי יצרני המזגנים בישראל השקיעו בחודשים האחרונים כ-5 מיליון שקל, המהווים גידול של 10% לעומת אשתקד. מדובר בהשקעות של פיתוח מזגנים חדשים המתאימים לרגולציות החדשות. כן מדובר בהשקעות בקווי יצור המתאימים לעבודה עם הגזים הירוקים.
 
היצרנים מזהירים כי התייקרות חומרי הגלם, נחושת ואלומיניום שכמעט הכפילה את מחיריהם מאז תחילת השנה, טומנת בחובה פוטנציאל להתייקרות נוספת של המזגנים. זאת באם עליית מחירי חומרי הגלם תימשך ולא תחול תפנית.
 
עוד עולה מהבדיקה של התאחדות התעשיינים כי לאחר שנים של התייעלות ופיטורי כמה אלפי עובדים, התייצבה בשנה האחרונה מצבת העובדים בענף המזגנים. בתעשיית המזגנים ובתעשיות נלוות עובדים כיום כ-1,500 עובדים ב-4 מפעלים - אלקטרה מקבוצת אלקו; תדיראן מקבוצת קרייר; פרג מבית שיכון ובינוי; יוניק.