התעשיינים: חקיקת ה-REACH תגדיל הוצאות המפעלים

החקיקה אינה נוגעת למוצרי התעשייה הכימית בלבד אלא אף לכל החומרים והמוצרים המכילים כימיקלים. לתעשייה המקומית חלון זמן עד סוף 2008 להיערך עד ליישום החקיקה


00:00 ,10.09.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

החקיקה אינה נוגעת למוצרי התעשייה הכימית בלבד אלא אף לכל החומרים והמוצרים המכילים כימיקלים. לתעשייה המקומית חלון זמן עד סוף 2008 להיערך עד ליישום החקיקה
 
חקיקת ה-REACH המסדירה את בקרת הכימיקלים באיחוד האירופי תשפיע על כל תעשיין המייצא סחורות לאיחוד האירופי ועל התעשייה להיערך לכך. כך אמר יהודה (יודקה) שגב, מנכ"ל התאחדות התעשיינים ביום עיון שהתקיים בסוף השבוע בהתאחדות התעשיינים בת"א.
 
להערכתו, כדי לעמוד בדרישת חקיקת ה-REACH יוציא כל מפעל בממוצע כ-100 עד 500 אלף יורו. מדובר בעלויות הכרוכות ברישום באירופה של החומרים הכימיים המיוצאים לשם. שגב הסביר כי העלות הכרוכה ברישום תיק לחומר כימי אחד בלבד נעה בין 10,000 ל-80,000 יורו.
 
שגב ציין כי מאחר ומדינות האיחוד האירופי מהוות שוק אסטרטגי לתעשיינים הישראליים ולכלכלה הישראלית (בתחום הכימיה בלבד מהווה כ-60% מהיצוא), אין ברירה אלא לעמוד בדרישות הרגולציה, כפי שהאירופאים דורשים גם אם היא מחמירה ויקרה.
 
מנכ"ל התאחדות התעשיינים הדגיש כי היתרון של ישראל עם "המוח היהודי" יכול לבוא לידי ביטוי בכך "שנתארגן מהר ובאופן יעיל לדרישות ה-REACH, נהיה מקצועיים ככל שניתן ונשיג את מתחרינו בעולם".
 
לטענת שגב, לתעשייה המקומית חלון זמן עד סוף 2008 להיערך עד ליישום חקיקת ה-REACH. מפעלים שישבו בחיבוק ידיים יתקשו לייצא לאירופה לאחר מועד זה. על כן קרא שגב למאות מפעלי התעשייה הרלוונטיים להיערך בהתאם, כדי שיוכלו להמשיך ולסחור עם מדינות האיחוד האירופי.
 
בועז הירש, מנהל מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, מסר כי ה- REACH הינו דבר חקיקה מורכב ונרחב המשתרע על פני 800 עמודים ואשר יש חשיבות רבה להבין את דרישותיו והשלכותיו על תעשיית הכימיה והתעשיות הקשורות.
 
הירש הוסיף כי בניגוד לנהוג לחשוב, חקיקת ה-REACH אינה נוגעת למוצרי התעשייה הכימית בלבד אלא אף לכל החומרים והמוצרים המכילים כימיקלים ובכלל זה מוצרים מתעשיית המתכת, הקוסמטיקה, האלקטרוניקה והטקסטיל.
 
תקנות ה-REACH מחייבות כל יצרן/ יבואן המייצר/ מייבא לארצות האיחוד האירופי חומר בכמות העולה על טון אחד בשנה, לרשום את החומר בסוכנות הכימיקלים האירופית, אשר הוקמה לצורך חקיקה זו. החקיקה חלה על כל חומר בין אם לבדו, בתכשיר או באביזר. סף הטון האחד חל לגבי סך הכמות המיובאת על ידי יבואן לאירופה ולפיכך עשויה לחול על היצואן הישראלי גם אם הוא מייצא פחות מטון אחד.