התעשיינים: היצוא התעשייתי התכווץ בשיעור של כ-17%

המשמעות היא הפסד יצוא של כ-6.5 מיליארד דולר. בחודשים מרץ – אפריל 2009 בלבד – חלה ירידה ריאלית של 4% ביצוא התעשייתי – הסתכם בכ-5 מיליארד דולר


00:00 ,09.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

המשמעות היא הפסד יצוא של כ-6.5 מיליארד דולר. בחודשים מרץ – אפריל 2009 בלבד – חלה ירידה ריאלית של 4% ביצוא התעשייתי – הסתכם בכ-5 מיליארד דולר
 
היצוא התעשייתי ממשיך לרדת. מאז החרפת המשבר הכלכלי ועד אפריל 2009, התכווץ היצוא התעשייתי בשיעור ריאלי מצטבר של כ-17%. המשמעות – הפסד יצוא של כ-6.5 מיליארד דולר. כך מסר רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, בהסתמכו על הניתוח החודשי של מצב היצוא שערך האגף.
 
גינל מציין כי בחודשים מרץ - אפריל 2009 נמשכה הנסיגה ביצוא התעשייתי, תוך התמתנות בעוצמתה. מדובר בנסיגה ריאלית של 4% ביצוא התעשייתי, זאת בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת בחודשים ינואר - פברואר 2009. היצוא התעשייתי בחודשים מרץ - אפריל 2009 הסתכם בכ-5 מיליארד דולר.

 

גינל מציין כי מניתוח היצוא על פי ענפים עולה כי בחודשים מרץ - אפריל, נרשמה ירידה ריאלית מהירה של 9% ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית (כימיקלים וזיקוק נפט למעט תרופות, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). זאת בהמשך לירידה חדה עוד יותר בחודשיים הראשונים של השנה. כך רשמה הקבוצה נסיגה מצטברת של כ- 30% ביצוא מתחילת השנה. הירידה ביצוא הקבוצה בחודשים מרץ - אפריל 2009 נגזרה כולה מירידה ריאלית חדה, של כ-19% ביצוא ענף הכימיה (ללא תרופות). מנגד, גידול מתון של 2% נרשם ביצוא ענף המנועים והחשמל  לצד קיפאון ביצוא ענף המכונות והציוד.
 
עוד עולה מהניתוח החודשי של התאחדות התעשיינים על מצב היצוא, כי נסיגה ריאלית של כ-2% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית, זאת לאחר עלייה של כ-10% בחודשיים הראשונים של השנה. גינל מציין, כי נסיגה זו נגזרה מנסיגה של 11% ביצוא ענף התרופות ושל 37% ביצוא ענף כלי הטיס, זאת לאחר גידול מהיר ביצוא ענפים אלו בחודשיים הראשונים של השנה.
 
מנגד, גידול חד ביותר של 58% נרשם ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים, לצד גידול מתון של 2% ביצוא ענף ציוד התקשורת, בקרה ורפואי. עליות אלו מיתנו במידה רבה את הנסיגה בסך יצוא הקבוצה. (מדובר ברכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות).
 
גינל מציין עוד כי חלה נסיגה ריאלית מתונה יחסית, של כ-1%, ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, זאת בהמשך למגמת הנסיגה שהחלה ברבע האחרון אשתקד. כך, מאז הרבע השלישי אשתקד התכווץ יצוא הקבוצה בשיעור מצטבר של כ-38%. נסיגת היצוא בחודשים מרץ - אפריל 2009 נגזרה מירידה, הנעה בין 7% ל- 13%, ביצוא מרבית ענפי הקבוצה (גומי ופלסטיק, מתכת ותכשיטים) וקוזזה בחלקה הגדול בשל גידול ריאלי, של כ- 21%, ביצוא ענף הכרייה והמינרלים.
 
מנגד, קיפאון נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, זאת לאחר נסיגה מהירה של כ- 10% בממוצע בחודשים ינואר – פברואר 2009. גינל מציין כי קיפאון זה משקף קיפאון ביצוא כל ענפי הקבוצה. (מדובר במזון ומשקאות, טקסטיל הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).
 
ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מציין כי בחינת התפתחות יצוא הסחורות לפי ארצות הסחר מגלה, כי הנסיגה הדולרית ביצוא הקיפה את מרבית גושי הסחר, למעט היצוא למדינות אסיה, אשר רשם גידול של כ- 4%.  בתוך כך, התכווץ היצוא לאיחוד האירופי בכ- 9% במונחים דולריים בחודשים מרץ – אפריל 2009, לעומת ממוצע החודשים ינואר - פברואר השנה, זאת לצד נסיגה מתונה, של כ-1%, ביצוא לארה"ב ונסיגה חדה של כ-13%, ביצוא ליתר מדינות העולם.
 
גינל מציין כי הנסיגה הדולרית המתונה יחסית, ביצוא לארה"ב מתיישבת עם הגידול הריאלי ביצוא ענפי האלקטרוניקה בכלל והרכיבים האלקטרוניים בפרט, המיועד בחלקו הגדול לארה"ב והיא משקפת בחלקה את הירידה במחירי היצוא הדולריים של ענפים אלו.