התעשיינים: 31% מחברות התעשייה הישראליות פעילות בחו"ל

סקר מקיף ראשון על פעילות התעשייה בחו"ל מגלה כי כ-31% נוספים מתכנן להעביר פעילות הייצור לחו"ל. שליש מהחברות הישראליות להן פעילות יצרנית בחו"ל קיבלו סיוע מהמדינות אליהן עברו


00:00 ,08.09.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

סקר מקיף ראשון על פעילות התעשייה בחו"ל מגלה כי כ-31% נוספים מתכנן להעביר פעילות הייצור לחו"ל. שליש מהחברות הישראליות להן פעילות יצרנית בחו"ל קיבלו סיוע מהמדינות אליהן עברו
 
הולכת ומתרחבת התופעה של העברת פעילות ייצור לחו"ל. לכ-31% מחברות התעשייה הישראליות, פעילות יצרנית בחו"ל, ואחוז דומה (31%), מתכוון להעביר את פעילות היצור לחו"ל תוך שנתיים ימים. כך עולה מסקר מקיף ראשון שערכה התאחדות התעשיינים בקרב יותר מ-140 חברות. הסקר נועד לבחון את התופעה של  העברת פעילות יצרנית לחו"ל.
 
כן מתברר מהסקר שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, כי שליש מהחברות שלהן פעילות יצרנית בחו"ל קיבלו סיוע מהמדינות אליהן העבירו את פעילותן היצרנית. 75% מהן ציינו כי הסיוע התבצע באמצעות מתן מענקי סיוע והקטנת בירוקרטיה, 50% ציינו כי קיבלו מאותן מדינות הטבות מס ו-25% מהם ציינו כי קיבלו ריביות אטרקטיביות.
 
מרבית החברות שהשתתפו בסקר ציינו כי פעילות הייצור שלהן מתבצעת במערב אירופה. מבין מדינות מערב אירופה, בולטות גרמניה וספרד. כמו כן, מספר גבוה של חברות העביר פעילות יצרנית לארה"ב וחלקן ציינו כי יש להן פעילות ייצור בסין ובהודו.
 
כאשר נשאלו על פעילותן לשלוש השנים הקרובות - (2008-2010) העריכו כשליש מהחברות להן פעילות יצרנית בחו"ל כי פעילותן בחו"ל תביא לירידה כמותית בייצור ובהיקף המועסקים בחברה בארץ. כ-58% מהן סבורות כי הדבר לא יביא לשינוי כמותי במכירות ובמועסקים בארץ ורק 8% מהן מעריכות כי הדבר יביא לגידול בפעילותן בארץ.
 
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, טוען כי כאשר התעשייה בארץ פועלת בתנאים בלתי אפשריים, התעשיינים מבינים שההזדמנויות נמצאות בחו"ל.
 
מסקר התאחדות התעשיינים מתברר כי 62% מהחברות הישראליות מדווחות כי פעילותן היצרנית בחו"ל בשלוש השנים החולפות הביאה לגידול בפעילות הכוללת של החברה - הן בסך המועסקים, הן בסך המכירות והן בסך הייצור בארץ ובחו"ל.
 
כן מתברר כי 55% מהחברות בסקר להן פעילות יצרנית בחו"ל מדווחות כי פעילות זו מתבצעת באמצעות קבלני משנה בחו"ל כאשר להן מעורבות בתהליכי עיצוב ופיתוח המוצר שקבלן המשנה מייצר בחו"ל, 43% מהחברות דווחו כי הייצור בחו"ל מתבצע במפעלים שבשליטתם המלאה, והמיעוט - 2% בלבד ציינו כי הפעילות בחו"ל מתבצעת במפעלים המוחזקים בבעלות חלקית.