התעשייה הקיבוצית: ב- 2007 היצוא גדל – הרווח נשחק

התעשייה הקיבוצית תובעת מהממשלה לסייע ליצואנים בעקבות התחזקות שער השקל


00:00 ,20.01.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

יצוא התעשייה הקיבוצית גדל ב-21% בשנת 2007 – ירידת הדולר הביאה לשחיקה של 700 מיליון שקל ברווח. איגוד התעשייה הקיבוצית תובע מהממשלה ליישם ההמלצות לסייע ליצואנים בעקבות התחזקות שער השקל
 
יצוא התעשייה הקיבוצית בשנת 2007 חצה לראשונה את הרף של 3 מיליארד דולר והגיע ל- 3.052 מיליארד דולר. זוהי צמיחה של של 538 מיליון דולר - 21% נומינלי.
 
מנהל המחלקה ליצוא באיגוד התעשייה הקיבוצית, עמוס שלו, מסר שכשליש מהגידול ביצוא נבע ממספר חברות קטן. יחד עם זאת ניתן לומר שרוב גדול של החברות המייצאות בתעשייה הקיבוצית הגדילו את היצוא בשיעור כזה או אחר.
 
שלו אמר שלמרות ההישג בהגדלת היצוא, הרווח של מפעלי התעשייה הקיבוצית מהיצוא נשחק בסכום של 700 מיליון שקל. המשך התהליך ב-2008 יגרום נזק ישיר של למעלה ממיליארד שקל וזאת מבלי להביא בחשבון את השפעת עליית מחירי חומרי הגלם. חברות שהיו על סף הרווחיות יתחילו להפסיד ובעקבות כך לפטר עובדים, רובם מהפריפריה.
 
איגוד התעשייה הקיבוצית תובע דיון דחוף של משרדי האוצר והתמ"ת עם התעשיינים למנוע תהליך שיוביל בסופו של להפסקת הצמיחה, לפיטורים ולאובדן שווקים שקשה יהיה לחזור אליהם בעתיד. התרענו על כך לפני שנה והיום כבר מתחילים לראות את התוצאות ההרסניות של התהליך. 
 
באסיפה השנתית של התאחדות התעשיינים אמר שר האוצר "נתערב רק אם תהיה קטסטרופה". על כך אמר שלו: "יש לי חדשות לשר האוצר. הקטסטרופה כבר כאן. כמו גם ברעידת אדמה או בארוע קרה, ברור שאין הממשלה יכולה למנוע את המשבר העולמי בנוגע לדולר. אבל כמו שהממשלה יכולה לעזור בשיקום הנזקים ועזרה לנפגעים באסון טבע, כך נדרשת הממשלה לעשות גם במצב אליו נקלעה התעשייה עם התחזקות השקל".
 
לטענת שלו, כבר במשבר הקודם הועלו שורת צעדים שיעזרו לתעשיינים לעבור את תקופת ההסתגלות לדולר החלש. במסגרת זו הוקמה וועדת ארצי שהציעה צעדים ברורים ומפורשים כמו עזרת הממשלה בפרמיית ביטוח השער, עזרה מאסיבית בפעולות לקידום השיווק ולחדירה לשווקים חדשים שאינם בשוק הדולר ועוד. יש ליישם צעדים אלו בדחיפות, ציין שלו.