התמ"ת עדכן את רשימות ל"פיקוח יצוא דו שימושי" ול"פיקוח יצוא טכנולוגיות טילים"

בכוונת משרד התמ"ת להוסיף בשנת 2010 תוספת חמישית לצו יצוא חופשי המסדיר את הפיקוח על היצוא של מוצרים, ידע ושירותים דו-שימושיים המופיעים ברשימות הסדר ואסנאר


00:00 ,10.01.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

בכוונת משרד התמ"ת להוסיף בשנת 2010 תוספת חמישית לצו יצוא חופשי המסדיר את הפיקוח על היצוא של מוצרים, ידע ושירותים  דו-שימושיים המופיעים ברשימות הסדר ואסנאר
 
משרד התמ"ת, המופקד על פיקוח יצוא "דו שימושי" בתחום הנשק הקונבנציונאלי עדכן את רשימות הפיקוח לשנת 2010 והשבוע הן פורסמו באתר משרד התמ"ת. כך מסר זאב ברל, סגן מנהל מינהל סביבה ופיתוח בר-קיימא במשרד התמ"ת.
 
זאב ברל מציין כי  ישראל אינה חברה למשטרי פיקוח בינלאומיים בתחום הנשק הקונבציונלי והלא קונבנציונלי אולם מיישמת פיקוח יצוא. משרד התמ"ת מפקח דרך יחידת הרישוי במינהל סביבה ופיתוח בר קיימא על יצוא של מוצרים, טכנולוגיות וידע דו-שימושיים הכלולים ברשימות פיקוח שהן חלק מאמנות או הסדרים בינלאומיים, הן בתחום הסביבתי והן בתחום הנשק הקונבנציונאלי והלא קונבנציונאלי.
 
בתחום הנשק הקונבנציונלי מפקח משרד התמ"ת על רישוי "דו שימושי", החל על פריטי ציוד ידע וטכנולוגיה בתחומי המתכות, החומרים המרוכבים, עיבוד מוצרים, האלקטרוניקה, המחשוב ועוד. פריטים אלה הנמצאים בפסגת הידע בתחומם, מפוקחים באמצעות מנגנון פיקוח בין לאומי המנוהל על ידי 40 מדינות מהמפותחות בעולם וביניהן ארה"ב והאיחוד האירופאי.
 
המדינות המובילות וגם ישראל, הציבו את המאבק בתופעה כיעד מרכזי בפיקוח על הסחר ועושות זאת, בין היתר, על ידי רישוי יצוא של פריטים וטכנולוגיה הן בתחום הקונבנציונלי והן בתחום הלא קונבנציונלי.
 
זאב ברל, סגן מנהל מינהל כימיה, אומר כי בכוונת משרד התמ"ת להוסיף בשנת 2010 תוספת חמישית לצו יצוא חופשי המסדירה את הפיקוח על היצוא של מוצרים, ידע ושירותים דו-שימושיים המופיעים ברשימות הסכם ואסנאר.  תיקון זה בא כצעד משלים לרישוי על פי צו היצוא הדו-שימושי ומשמעותו פרסום רשימת הפריטים המפוקחים ולצדם סעיפי המכס הרלבנטיים. התוספת החמישית לצו יצוא חופשי הינה בהמשך לתוספות השלישית והרביעית הכוללות פריטים מפוקחים דו שימושיים בתחומי הכימיה וטכנולוגיית הטילים.
 
יצוין כי פרסום התיקון לצו יצוא עם השלמת תהליך מחשוב רשיונות היצוא בתחילת 2010 מול הנהלת המכס ופרסום רשימה חמישית, כאמור, יאפשר למכס אכיפת חוקיות היצוא בטובין דו-שימושיים על פי הצו.
 
לאחרונה מונה עמירם הלוי למנהל תחום יצוא דו שימושי במשרד התמ"ת. עמירם הלוי חזר משירות בטוקיו כציר כלכלי ויהווה תוספת נכבדה למינהל סביבה ופיתוח בר קיימא במשרד. מינוי זה בא להדגיש את החשיבות שרואה משרד התמ"ת בתהליך הפיקוח על יצוא דו שימושי.
 
במהלך שנת 2009 הונפקו כ-300 רשיונות יצוא (לעומת כ-180 בשנת 2009), לכ-35 מדינות. תחזית היצוא לעסקאות אלו מגיעה לכ-360 מיליון דולר. בקשות היצואנים לייצוא פריטים דו שימושיים, מוגשות במערכת ממוחשבת מקוונת למשרד התמ"ת, ונבחנות במשותף עם משרד החוץ ומשרד הביטחון.