התמ"ת: ממצאי ביניים לגבי תלונת יבוא בהיצף של קשתות פלדה

הממונה על היטלי סחר במשרד התמ"ת: "קיים היצף בחלק מיבוא קשתות פלדה מסין העממית". הודיע למנהל רשות המסים כי יש לגבות ערובה זמנית על יבוא קשתות פלדה


00:00 ,15.09.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

הממונה על היטלי סחר במשרד התמ"ת: "קיים היצף בחלק מיבוא קשתות פלדה מסין העממית". הודיע למנהל רשות המסים כי יש לגבות ערובה זמנית על יבוא קשתות פלדה
 
הממונה על היטלי סחר במשרד התמ"ת, ראובן פסח, הודיע למנהל רשות המסים, מר יהודה נסרדישי, כי יש לגבות ערובה זמנית על יבוא קשתות פלדה, לפי השיעורים המשוערים של היטל ההיצף הצפוי.
 
ההיטל הצפוי נקבע על פי ממצאי הביניים בחקירת תלונת חברת אביזרי צנרת כרמיאל ישראל (2004) בע"מ, שהוגשה לממונה. החברה הינה יצרנית ישראלית ותיקה של קשתות פלדה המשמשים לחיבור צנרת.
 
חב' אביזרי צנרת  הגישה את תלונתה לממונה ביום 3/02/2010. בתלונתה טענה כי קשתות פלדה מיובאים מסין העממית במחירי היצף - מחירים הנמוכים ממחירי אותם מוצרים סין. על פי החוק בדק הממונה על היטלי סחר אם קיים יסוד לכאורה לתלונה, ולאחר שמצא כי אכן קיים יסוד לכאורה לתלונה החליט ביום 18/03/2010 לפתוח בחקירה.
 
לאחר גיבוש ממצאי ביניים לחקירה קיבל הממונה כעת, בהתאם לחוק, החלטה מקדמית, בה קבע כי המוצרים נשואי התלונה מיובאים לכאורה בהיצף הגורם לנזק ממשי לענף היצרני המקומי. הממונה ציין כי משמעות ממצאי הביניים היא שהתעשייה המקומית היא תחרותית ויעילה יותר מהיבוא.
 
על פי החוק, מוסמך הממונה לקבוע אמצעי ביניים להגנת התעשייה המקומית עד להשלמת החקירה. אמצעי הביניים הם ערובה זמנית הנגבית על ידי המכס בשיעור ההיטל  הצפוי כפי שנמצא בממצאי הביניים של החקירה. ואכן קבע הממונה בהחלטה המקדמית כי קיים צורך במתן ערובה זמנית למניעת נזק העלול להיגרם לענף היצרני המקומי במהלך החקירה ולפיכך הורה למנהל המכס לגבות ערובה זמנית בשיעור ההיטל הצפוי.
 
חקירת ההיצף נמשכת והממצאים הסופיים יוגשו לוועדה המייעצת לעניין היטל היצף. הועדה, בה חברים נציגים מהציבור, מגישה את המלצותיה לשר התמ"ת. לאור ההמלצות יחליט שר התמ"ת אם להטיל היטל היצף על יבוא המוצרים מסין העממית. החלטת שר התמ"ת טעונה אישור שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת.
 
הערובה לא תחול על טובין אשר שימשו בייצור טובין שיוצרו בישראל ויוצאו ממנה. הערובה הזמנית הינה לתקופה של  שישה חודשים.