התמ"ת: השיפור בייצוא לארצות היורו – לא מיצה את מלוא השפעת הפיחות

מרדכי איש-שלום סמנכ"ל לתכנון וכלכלה בתמ"ת אומר כי למרות הפיחות המשמעותי במטבע הישראלי והשיפור ברווחיות היצוא פועל יוצא לפיחות לשחיקת השכר הריאלי, בעליה בפריון היצור וירידה בריבית הנומינלית והריאלית בשנת 2003- המזל לא כ"כ שיחק לידיהם של היצואנים הישראליים


00:00 ,28.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
כלכלני התמ"ת: ב – 2004 אנו חוזים עליה ביצוא התעשייתי של 6.5%, שתמצא בטויה הן בשווקי האיחוד האירופי והן בשווקי ארה"ב

השיפור ביצוא הסחורות (תעשיתי + וחקלאי, לא כולל יהלומים) בשנת 2003 לארצות האיחוד האירופאי בשיעור של 10.5% לא ניצל את מלוא פוטנציאל הפיחות של השקל. כלכלני התמ"ת טוענים כי, כיוון שנתוני היצוא המפורסמים ע"י הלמ"ס הם בערכים דולריים, התמונה המתקבלת מעוותת קמעא – בשנת 2003 פוחת הדולר לעומת היורו בכ – 20%, לכן עליה ביצוא הדולרי לאיחוד האירופי של 10.5%, משמעה ירידת היצוא במונחים כמותיים ו/או ירידת מחירי היצוא במונחי יורו, לעומת שנת 2002. במלים אחרות הגידול ביצוא לא מיצה את מלוא פוטנציאל הפיחות של השקל לעומת היורו, שהסתכם מאז דצמבר 2001 בכ –45% כך עולה מניתוח של כלכלני מינהל תכנון וכלכלה במשרד התמ"ת.

מרדכי איש-שלום סמנכ"ל לתכנון וכלכלה בתמ"ת אומר כי למרות הפיחות המשמעותי במטבע הישראלי והשיפור ברווחיות היצוא פועל יוצא לפיחות לשחיקת השכר הריאלי, בעליה בפריון היצור וירידה בריבית הנומינלית והריאלית בשנת 2003- המזל לא כ"כ שיחק לידיהם של היצואנים הישראליים.

"אומנם מצבם השנה טוב לאין ארוך מזה של השנים 2 – 2001, אבל השפל הכלכלי המתמשך באיחוד האירופי מחד, שצמיחתו השנה תגיע בקושי ל – 0.4% פגע בביקושים המקומיים וניטרל לא מעט מההשפעה החיובית של הפיחות , שלא לדבר על התחרות ההולכת וגוברת על שווקי ארצות האיחוד האירופי מצד היצרנים המקומיים ומדינות אחרות, שאף הן ניסו לנצל את היורו החזק כדי להגביר את יצואן. מאידך יצוא הסחורות לארה"ב השנה ירד בכ – 1.5% למרות התאוששות הכלכלה האמריקאית החל מהרבעון השני שהתחזקה מאוד ברבעון השלישי – הסיבות העיקריות לכך הן, שאין רואים עדיין שנוי משמעותי ממשי ויציב בביקושים למוצרי ענפי ההיי-טק ומוצרי השקעה בארה"ב, ובנוסף, מנסיון העבר יש איחור של 3-2 רבעונים, עד שהצמיחה בארה"ב נותנת אותותיה בשיפורי נתוני היצוא הישראליים".

עוד מוסיף איש-שלום: "ב – 2004 אנו חוזים עליה ביצוא התעשייתי של 6.5%, שתמצא בטויה הן בשווקי האיחוד האירופי והן בשווקי ארה"ב המהווים יעד ל – 60% מהיצוא הישראלי. לאור השיפור הקל הצפוי בכלכלות הליבה של האיחוד קרי: גרמניה, צרפת ואיטליה הצמיחה החזויה שם היא בסביבות 1.6% - 1.4 – רמה עדיין נמוכה אבל סבירה, דבר שישפיע לחיוב על הביקושים המקומיים כולל יבוא מוגבר, שלא לדבר על צמיחה חזויה במשק האמריקאי בסביבות 4.4% - 4.2 , שהפעם תתבטא גם בביקוש למוצרי השקעה והיי-טק – ההתפתחויות בשני השווקים הנ"ל הם מקור לאופטימיות, שאכן נשיג ב – 2004 צמיחה של כ – 6.5% ביצוא התעשייתי הישראלי".