התאחדות חקלאי ישראל: העברת ניהול העובדים הזרים לתאגידים תייקר את העסקתם ב-200 מיליון שקל בשנה

"ממשלת ישראל ממשיכה לחפש כל דרך להקשות על החקלאים בהתמודדות מול מתחריהם בחו"ל"


00:00 ,11.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
"ממשלת ישראל ממשיכה לחפש כל דרך להקשות על החקלאים בהתמודדות מול מתחריהם בחו"ל"

העברת ניהול העובדים הזרים לתאגידים על פי התוכנית המוגשת לממשלה תייקר את העסקת ב-200 מיליון שקל לפחות בשנה, כתוצאה מתשלום עמלות התיווך לחברות, כך אומר מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד, הממונה על תחום העובדים הזרים בהתאחדות חקלאי ישראל. כספים אלו יזרמו מהכיסים המדולדלים של החקלאים לבעלי החברות ולא למדינה או לעובדים. לדבריו, תהיה זו טעות חמורה שתביא לסרבול המערכת ולהוספת גורמי ביניים מיותרים בין החקלאי לבין העובד.

ההמלצה להעברת האחריות על העובדים הזרים לידי תאגידים כלולה בדו"ח של צוות בין – משרדי שהוגש לשר האוצר, בנימין נתניהו ולשר התמ"ת, אהוד אולמרט. התוכנית שולבה בחוק ההסדרים שיובא לאישור הממשלה והכנסת. על פי ההצעה התאגידים, שהם חברות כוח האדם, יהיו המעסיקים הישירים של העובדים וישלמו את שכרם. התאגידים יוכלו לנייד את העובדים בין החקלאים בכל עת.

לדברי חדד, הקשר הישיר בין החקלאי לבין העובד הכרחי לצורך העבודה התקינה. בניגוד למה שרבים חושבים עבודה בחקלאות אינה תחביב, אלא מקצוע לכל דבר שיש לרכוש בו ניסיון ומיומנות. בחודשים הראשונים החקלאים משקיעים זמן רב בהדרכת העובדים ורק לאחר מכן נהנים מפירות ההשקעה.

מזכיר ארגון מגדלי הפרחים אמר שממשלת ישראל ממשיכה לחפש כל דרך כדי להקשות את חיי החקלאים ולפגוע בכושר התחרות שלהם מול החקלאים ממדינות אחרות. הצרכן באירופה מעונין לקנות פרח, ירק או פרי איכותי במחיר הזול ביותר. אם ימשיכו לייקר לנו את עלויות העבודה והמים נמשיך להפסיד את השוק לטובת יצואנים מאפריקה, שמעסיקים עובדים ורוכשים מים בזול.

חדד ציין שרק לפני שנה הטילה הממשלה מס מעסיקים בשיעור של 8% על העובדים, וזאת בנוסף לאגרות שיש לשלם עם חידוש רשיון העסקה. על הממשלה לדעת שהחלב בעטינים של החקלאים נגמר ואי אפשר להמשיך לחלוב אותם עד אין קץ.