התאחדות התעשיינים: עד שנת 2010 רוב הסחר בין ישראל לירדן יהנה מהפחתה ניכרת של המכסים

כך מעריך משה נחום, ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים; התאחדות התעשיינים תובעת להימנע מלשנות המכס על רשימה מצומצמת של פריטים שרגישותם ליבוא מירדן היא רבה על התעשייה הישראלית


00:00 ,23.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בעקבות המו"מ המתנהל על הרחבת הסכם הסחר בין ישראל לירדן, משה נחום מעריך: עד שנת 2010 רוב הסחר בין ישראל לירדן יהנה מהפחתה ניכרת של המכסים; התאחדות התעשיינים תובעת להימנע מלשנות המכס על רשימה מצומצמת של פריטים שרגישותם ליבוא מירדן היא רבה על התעשייה הישראלית

"עד שנת 2010 רוב הסחר בין ישראל לירדן יהנה מהפחתה ניכרת של המכסים". כך מעריך משה נחום, ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, בעקבות מצב המשא ומתן על שיפור תנאי הסחר המתנהל בימים אלו בין ישראל לירדן.

להערכתו, סיכום חיובי של המשא ומתן בין שתי המדינות, יסלול את הדרך לאפשרות של צבירת מקור בין היצרנים של ישראל וירדן ויצוא משותף לאיחוד האירופי ללא מכסים.

­נחום ציין כי התאחדות התעשיינים העבירה בימים אלה לעו"ד בועז הירש, הממונה במשרד התמ"ת על הסכמים בילטרליים, את הערותיה האחרונות בדבר הפחתות המכסים ההדדיות.

ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים הדגיש כי עמדת התאחדות התעשיינים היא כי יינתן פטור הדדי מיידי ממכס לכ- 2,400 סעיפי מכס שונים ברמה של 6 ספרות. כן תהיה רשימה שנייה לגביה ישראל תשלים הנחת מכסים מיידיים על יבוא מירדן, מ- 30% ל- 50%. כמו כן, תומכת ההתאחדות בכך שתהיה גם רשימה שלישית נוספת, בה תשלים ירדן הגדלת ההנחות המיידיות במכס מרמת מ-15% ל-30%. וכן, עד 2010 כל המכסים יבוטלו באופן ליניארי.

נחום ציין כי הדרישה של התאחדות התעשיינים למתן פתור הדדי ממכסים והנחות ממכסים מתפרסת על ענפי ייצור רבים מתחום הטקסטיל וההלבשה, על חלק ממוצרי הנייר והקרטון, מסננים, דיו להדפסה, צבעים ועוד.

מנגד, ביקשה התאחדות התעשיינים להימנע מלשנות את המכס בישראל על רשימה מצומצמת של פריטים בתחומי הכימיקלים, מיזוג אוויר, רהיטים, אביזרי צנרת ומוצרי אבן, שרגישותם ליבוא מירדן היא רבה על התעשייה הישראלית.

לדברי נחום, כ- 78.5% מהפריטים הירדנים שברשימה עליה יחול פטור הדדי ממכס, כבר פטורים מלכתחילה והשאר בעלי מכס נמוך ממלא.

מבדיקה של אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים עולה, כי בחישוב על בסיס זרמי סחר קיימים ,מדובר בחסכון של כ-3.7 מליון דולר ליצואנים הישראלים בממוצע. ובהטבה לירדנים בשיעור של כ-280 אלף דולר בממוצע בלבד.

ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים ציין כי רמת המכס (ממוצע משוקלל) על יצוא ישראלי לירדן ב-2003 היא כ-20%, רמת המכס (ממוצע משוקלל) על יבוא מירדן לישראל ב-2003 (כולל מוצרי חקלאות ומזון) הינה כ-6%. לדבריו, ניתוח סטטי הסחר בין ישראל לירדן מלמד כי ביטול מוחלט של מכסים הדדיים בין שתי המדינות, יביא לחיסכון של כ-17 מליוני דולרים בשנה ליצואנים הישראלים (הפחתה בתשלומי המכס) ואילו הירדנים ייהנו מהפחתת מכס שנתית בסך כולל של 3 מליוני דולרים.

יצויין כי הסכם הסחר בין ישראל וירדן משנת 1994 מעניק לירדנים העדפות מכס משמעותיות ליצוא לישראל על פני יצוא מישראל לירדן, הנהנה מהעדפות מכס מועטות ולא משמעותיות. זאת למרות שבמרוצת השנים חלו עדכונים ברשימת המוצרים שבהעדפות המכס. העדכון האחרון נעשה במאי 2004.

נחום הוסיף כי היקף הסחר של ישראל וירדן בשנת 2003 הסתכם ב-131 מליוני דולרים, היצוא הישראלי לירדן הסתכם בכ-87 מליוני דולרים והיבוא מירדן לישראל הסתכם ב-44 מליוני דולרים. הענפים המרכזיים ביצוא הישראלי לירדן הנם טקסטיל ומוצרי טקסטיל - 40% מסך היצוא, נייר ומוצריו המהווים 20% מסך היצוא ומוצרי גומי ופלסטיק 7.5% מסך היצוא; נחום ציין, כי היבוא הישראלי מירדן לישראל מתרכז בענפים הבאים: טקסטיל ומוצריו - 21% מסך היבוא, מוצרי חקלאות ומזון - 19% מסך היבוא משקלו של הסחר בטקסטיל בין ישראל לירדן גבוה על רקע מעבר מפעלים ישראלים ליצור בירדן.

במחצית הראשונה של 2004 גדל היצוא לירדן ב-68% והסתכם בכ-64 מליון דולר. היבוא מירדן גדל ב-23% והסתכם ב-25.5 מליון דולר.

יצויין, כי מסקר שערך לאחרונה אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים מתברר, כי 76% מהמפעלים תומכים בהסכם לכינון אזור סחר חופשי בין ישראל לבין ירדן, 9% מהמפעלים מתנגדים להקמת אזור סחר חופשי והשאר כ-15% אדישים לקיומו של אזור הסחר בין המדינות.

הסקר נערך בקרב 90 מפעלים, בענפי הטקסטיל, המזון, הפלסטיקה, העץ, הנעליים, הכימיה והאלקטרוניקה שמחזור מכירותיהם הגיע לכ-2.8 מיליארדי דולרים והיקף היצוא שלהם מסתכם בכ-1.2 מיליארדי דולרים, (כ-6% מסך היצוא התעשייתי הישראלי).