התאחדות התעשיינים מתריעה: מחריפות הנסיגות בייצוא

מדד תנאי הסחר, הבודק את כושר התחרות של הייצוא, רשם נסיגה של 4.5%. שרגא ברוש: מנוע הצמיחה העיקרי של המשק מחרחר, כך זה גם התחיל במשבר הקודם והסתיים בעשרות אלפי מפוטרים


00:00 ,26.12.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מדד תנאי הסחר, הבודק את כושר התחרות של הייצוא, רשם נסיגה של 4.5%. שרגא ברוש: מנוע הצמיחה העיקרי של המשק מחרחר, כך זה גם התחיל במשבר הקודם והסתיים בעשרות אלפי מפוטרים
 
במדד תנאי הסחר, המייצג את כושר התחרות של הייצוא הישראלי חלה ברבע האחרון של 2010 ירידה של כ- 4.5%, לעומת הרבע השלישי של השנה. כך מסר רובי גינל, סמנכ"ל וראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

 

עוד נמסר כי, המדד נמוך כיום ב-30% ביחס לרמה שנרשמה ברבע האחרון של 2001- עובדה המשקפת פגיעה דרמטית ביכולת הייצוא הישראלי להתחרות.
 
המדד בודק את היחס שבין התפתחות מחירי הייצוא התעשייתי הדולריים, למחירי הייבוא הדולריים של חומרי הגלם. ההרעה במדד תנאי הסחר ברבע האחרון של 2010, משקפת עלייה של כ-4% במחירים הדולריים של חומרי הגלם המיובאים (בשל עלייה במחירי הסחורות ובמחירי חומרי האנרגיה) אל מול ירידה במחירי הייצוא התעשייתי (1%-), המבטאת את חולשת מצבן התחרותי של החברות הישראליות בשוק הבינלאומי התחרותי והממותן.
 
גינל מסר כי, מדד זה משקף את מצבו של היצואן הישראלי במונחי דולר בלבד, בטרם נלקחה בחשבון ההשפעה השלילית של התיסוף בשערו של השקל על כושר התחרות. לפיכך, השחיקה בפועל של כושר התחרות הינה עמוקה ביותר.
 
בתוך כך, על פי ניתוח הייצוא התעשייתי שנעשה באגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים בחודשים אוקטובר-נובמבר 2010, נרשמה ירידה ריאלית נוספת של כ- 2.5% בייצוא התעשייתי. זאת, לאחר נסיגה של 1.7% ברבע השלישי ושל 3.2% ברבע השני של 2010.
 
בתגובה לנתונים אומר היום שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים: "מנוע הצמיחה העיקרי של המשק מחרחר, הייצוא הישראלי בסכנה מוחשית. הדולר ממשיך להיחלש ומחירי חומרי הגלם פוגעים ברווחיות והשווקים ממותנים ולא מאפשרים העלאת מחירים. יש לזכור כי גם משבר 2009 התחיל בנסיגות בייצוא והסתיים בעשרות אלפי משפחות שאיבדו את מקור פרנסתן.
 
"אני קורא למקבלי ההחלטות לבדוק היטב כיצד ניתן לחזק את כושר התחרות של הייצוא ולא כיצד ניתן להגדיל עוד יותר את הכנסות המדינה. יש לזכור כי באם יישנה המיתון ועסקים יקרסו- הכנסות המדינה תפגענה ראשונות. לקראת ההחלטות על המדיניות הכלכלית לשנים 2011-2012 יש לבטל את הגזירות על המגזר העסקי ולסייע בכל הניתן לשרוד את המצב התחרותי הקשה".
 
עוד ציינו בהתאחדות כי, הירידה בייצוא נגזרה בעיקר מנסיגה חדה נוספת בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית, לצד נסיגה בענפי הטכנולוגיה העילית והטכנולוגיה המסורתית. מנגד, גידול מחודש נרשם בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית.
 
מניתוח שנעשה באגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים עולה כי, בחודשים אוקטובר-נובמבר 2010 התכווץ יצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית בשיעור ריאלי חד של כ-9%, בהמשך לירידה של כ-10% ברבע השלישי של 2010 ושל 13% ברבע השני. נסיגה זו, נגזרה ברובה מנסיגה ריאלית חדה בייצוא ענף הכימיה (12%-), לצד נסיגה מחודשת בייצוא ענף הציוד החשמלי (2%-). מנגד, גידול מחודש נרשם בייצוא ענף המכונות והציוד (2%).
 
כמו כן, נסיגה מחודשת של כ-2% נרשמה בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית בתקופה הנסקרת, לאחר שישה רבעונים של עלייה, בשיעור של למעלה מ-4% בממוצע לרבעון. נסיגה זו נגזרה כולה מנסיגה חדה בייצוא ענף התרופות  (17%-), בעוד יתר ענפי הקבוצה (ענפי האלקטרוניקה) רשמו גידול ריאלי בייצוא וקיזזו חלקית את הנסיגה: ענף כלי הטיס (10%), ענף ציוד התקשורת והרפואי (7%) וענף הרכיבים האלקטרוניים (3%).
 
נסיגה של כ-2% נרשמה גם בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית לאחר נסיגה של 6% ברבע השלישי של 2010. הנסיגה נגזרה במלואה מנסיגה בייצוא ענף הטקסטיל וההלבשה (5%-), בעוד ענפי העץ, הריהוט, הנייר והדפוס רשמו קיפאון וענף המזון רשם גידול מחודש בייצוא (3%).

מנגד, גידול מחודש של כ-6% נרשם בייצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית, לאחר קיפאון ברבע השלישי של השנה ונסיגה ריאלית של 6% ברבע השני. עלייה זו נגזרה במלואה מגידול חד ומחודש בייצוא ענף הכרייה והמינרלים (29%). מנגד, נסיגה נרשמה ביתר ענפי הקבוצה ובהם ענף התכשיטים (10%-) וענפי המתכת, הגומי והפלסטיק (2%-).