השר אולמרט נפגש עם ראשי לשכת המסחר ישראל-אמריקה

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, נועד עם חברי לשכת המסחר ישראל-אמריקה. בפגישה השתתפו מנהלי הלשכה וחבריה, ביניהם נציגי חברת הפרמצבטיקה פייזר, נציג Citygroup ונציג GE


00:00 ,11.08.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט בפגישה עם ראשי לשכת המסחר ישראל-אמריקה: מסלול ירוק למנהלים ומומחים של חברות זרות הפועלות בארץ אשר פתחו נציגות והשקיעו בישראל

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, נועד עם חברי לשכת המסחר ישראל-אמריקה. בפגישה השתתפו מנהלי הלשכה וחבריה, ביניהם נציגי חברת הפרמצבטיקה פייזר, נציג Citygroup ונציג GE.
במהלך הפגישה הועלו מספר נושאים ובעיות הקשורים בסחר עם ארה"ב, אותם ביקשו מנהלי וחברי לשכת המסחר להציג בפני השר על מנת להקל ולקדם את הסחר בין המדינות.

בין הנושאים אשר עלו היו:
- נושא העסקת עובדים מומחים – חברי הלשכה ביקשו את עזרת השר אולמרט במסגרת אחריותו על משרד העבודה, להקל על מתן היתרים למומחים ומנהלים של חברות זרות הפועלות בארץ.
על כך השיב השר אולמרט כי בקשות לויזות עבודה עבור מנהלים ומומחים יבחנו בהליך מהיר, "מסלול ירוק", באמצעות ועדה בינמשרדית של מינהלת עובדים זרים ומשרד הפנים, אשר הוקמה זה עתה. ההנחיה היא להקל עד כמה שניתן במקרים בהם מדובר בעובדים מומחים אשר עבודתם כאן אינה ברת תחליף על ידי עובד ישראלי, במיוחד כאלו אשר הוצבו בארץ על ידי חברות זרות אשר פתחו בארץ סניפים והשקיעו בישראל.

- נגישות של חברות אמריקאיות למכרזים ממשלתיים – אנשי לשכת המסחר העלו דוגמאות למקרים בהם לטענתם זכו חברות במכרזים בלא שננקטו התהליכים הקבועים בחוק בעת קיום מכרז ממשלתי. לטענתם קיים פער בין החוק והביצוע שלו וחסרים שקיפות ושיטתיות בתהליך. על כך ענה השר אולמרט כי מכרזים של גופים ציבוריים בישראל מנוהלים ע"פ חוק חובת מכרזים ומחוייבויות בינ"ל אחרות של ישראל. השר אולמרט הוסיף כי במקרה של חריגה מן הנהלים ניתן לבצע בדיקה ע"פ קבלת מידע ו/או הגשת תלונה.
השר ציין כי הוא מצפה להדדיות בעניין זה הואיל וחברות ישראליות מתקשות לזכות במכרזים ממשלתיים בארצות הברית.

- נושא הקניין הרוחני - אחד הנושאים המרכזיים שהועלו על ידי נציג חברת התרופות פייזר הוא הדרישה של חברות תרופות אמריקאיות להגנה על תיקי רישום תרופות . נציג החברה הוסיף כי צעד שכזה עשוי לעודד השקעות מצד חברות תרופות אתיות בשוק הישראלי. על כך השיב השר כי הוא נפגש לאחרונה עם חברות תרופות זרות ומקומיות על מנת לשמוע עמדתן בסוגיה זו. אולמרט הוסיף ואמר כי הנחה את הצוות המקצועי במשרדו לקיים התייעצויות עם שאר משרדי הממשלה הנוגעים בדבר על מנת לגבש קווים מנחים לעמדת ישראל לקראת צאתו של השר אולמרט למפגש שרי הסחר של ארגון הסחר העולמי שיתקיים בחודש ספטמבר במקסיקו.

- נושא התקנים – לשכת המסחר ישראל-אמריקה ביקשה לקדם את נושא אימוץ התקנים האמריקאיים על ידי מדינת ישראל כתקנים מקובלים באופן פורמלי. על כך השיב השר כי מערכת התקנים הישראלית מבוססת על מערכת תקנים בינ"ל והיא מאמצת הרבה מאד תקינה בינ"ל על פי מה שרלבנטי. התקנים נבחנים על ידי הגורמים האחראים במשרד הרואים לפניהם את מפת הסחר הכללית של ישראל, היצוא, היבוא ואת התקינה הרלבנטית לישראל.


ישראל – ארה"ב נתוני הסחר :
היצוא לארה"ב בששת החודשים הראשונים של 2003 הסתכם בכ- 6 ביליון $US לעומת 5.7 ביליון $US באותה תקופה ב- 2002 .

היבוא לישראל ב- 6 החודשים הראשונים של 2002 הסתכם ב- 3.3 ביליון $US וירד ל- 2.7 ביליון $US באותה תקופה ב- 2003.