השר אולמרט יציג בפני ועדת הכלכלה את עמדת המדינה לקראת כינוס ה- WTO

הממשלה תחוייב להציג בפני הכנסת את עמדת המדינה לקראת כינוסי ארגון הסחר העולמי


00:00 ,10.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
הממשלה תחוייב להציג בפני הכנסת את עמדת המדינה לקראת כינוסי ארגון הסחר העולמי

שר התמ”ת, המייצג את ישראל בכינוסי ארגון הסחר העולמי, יחויב להציג בפני ועדת הכלכלה את עמדת המדינה, הנוגעת להסכמי הסחר ולשורת סוגיות חברתיות, כלכליות וסביבתיות העולות בכינוסי האו”ם, כך הודיע היום יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ שלום שמחון בדיון שקיימה הועדה לבקשת ח”כ רומן ברונפן.

ברונפן דרש לקיים את הדיון במטרה לקבוע כי הכנסת תהיה שותפה בתהליך קבלת ההחלטות וגיבוש עמדת המדינה לקראת כינוסי ארגון הסחר העולמי, וכן שתלקח בחשבון עמדת הארגונים החברתיים והסביבתיים. לדבריו פועל כיום פורום של משרדים ממשלתיים המזניח לחלוטין כל קשר עם ארגונים חברתיים.

יש לציין כי עד כה לא הונח מעולם על שולחן הכנסת מסמך הנוגע לעמדת המדינה לקראת כינוס ארגון הסחר העולמי. תמר קינן, נציגת ידידי כדור הארץ, אמרה כי למרות כל מאמציה לא הצליחה לקבל לידיה את המסמכים הנוגעים לעמדת המדינה שהוצגה בכינוס בקנקון ואף לא מהי ההצעה שאושרה. קינן אמרה כי יש להציג את עמדת המדינה ולקיים עליה דיון פומבי. שמחון וברונפמן דרשו כי המסמך שהכינה המדינה לקראת ועידת קנקון יונח תוך שבוע על שולחן הועדה.

ח”כ וילן אמר כי לא יתכן שבשעה שבארצות רבות מתנהלת מלחמה נגד הגלובליזציה במטרה למנוע הצפת המדינות הללו במוצרים זולים שיפגעו בתעשייה המקומית הלא מסובסדת, דווקא בישראל לא מתנהלת שום חשיבה בנושא. שמחון דרש לדעת כיצד נקבעת עמדת המדינה לפני כינוסי האו”ם, ובאמצעות איזה מנגנון.

יאיר שירן ממשרד התמ”ת הסביר כי לקראת הדיונים מתקיימת התייעצות בינמשרדית הכוללת את משרדי המשלה שיש להם נגיעה לנושא הסכמי הסחר. בנוסף מתייעץ משרד התמ”ת עם התאחדות התעשיינים ומכון הייצוא. שירן ציין כי עמדות המדינה שהוצגו בקנקון יופיעו באתר האינטרנט של משרד התמ”ת עד סוף השנה.

נירה למאי, מנציבות הדורות הבאים, אמרה כי להסכמי סחר חופשי יש השלכות כל נושאי סביבה, כלכלה וחברה וכי בהתאם לכך גובשה הצעת חוק שעיקרה שקיפות כלפי הציבור, פיקוח פרלמנטרי והתחשבות בהשלכות ארוכות טווח.