עובדי הבומרנג - תופעה חדשה בשוק העבודה

מה שפעם נתפס כבלתי אפשרי, הפך כעת למהלך מקובל ואף נפוץ: עובדים עוזבים חברה, מחפשים הזדמנויות אחרות ואז חוזרים לעבוד באותו ארגון. מה הגורמים ומה היתרונות?


11:45 ,14.06.2023 מאת: לבנת קיזנר

בשוק העבודה ההולך ומתפתח של היום, נוצרה מגמה מרתקת  שנקראת ״עובדי הבומרנג״. תופעה זו מתארת כוח עבודה שבו עובדים עוזבים חברה, מחפשים הזדמנויות אחרות ואז חוזרים לעבוד באותו ארגון. מה שפעם נתפס כבלתי אפשרי, הפך כעת למהלך מקובל ואף נפוץ . במאמר זה אנסה להעמיק במושג , הגורמים הבסיסיים שלו והיתרונות שהוא מביא הן לעובדים והן למעסיקים.

 

נוף התעסוקה משתנה: התפיסה המסורתית של נאמנות לכל החיים למעסיק אחד עברה שינוי משמעותי לאורך השנים. גורמים כמו גלובליזציה, התקדמות טכנולוגית ושינוי סדרי עדיפויות הובילו לנוף תעסוקתי הרבה יותר נזיל. עובדים היום מחפשים חוויות מגוונות, צמיחה אישית ואתגרים חדשים. כוח העבודה בבומרנג מטמיע את הרצון הזה לחיפוש תוך שמירה על קשר עם מעסיקים קודמים.

נחשפתי לתופעה הזו בשנה האחרונה לאחר שלא מעט לקוחות פנו אליי בבקשה לגשש מול מנהלים מוכשרים לשעבר באשר לרצונם לחזור לחברה. בדרך הזו הלקוחות מקבלים תמונה עדכנית על סטטוס העובד, ניתוח המוטיבציות והשאיפות שלו ומה יניע אותו לחזור לחברה אם בכלל.

 

מה הסיבות מאחורי אפקט הבומרנג? מספר גורמים תורמים לעליית כוח העבודה בבומרנג. ראשית, ארגונים מתחילים להכיר בערך של כישרונות מנוסים ומוכרים. עובדים חוזרים מביאים עמם ידע ארגוני, הבנה עמוקה של תרבות החברה ותחושת נאמנות שיכולה להשפיע לטובה על הפרודוקטיביות והדינמיקה של הצוות. שנית, העובדים עצמם פתוחים יותר ויותר לחקור מסלולי קריירה שונים ומחפשים אתגרים חדשים תוך הרחבת הכישורים שלהם. על ידי חזרה למעסיק קודם, הם יכולים למנף את מערכות היחסים הקיימות.

 

מה היתרונות למעסיקים? כוח עבודה בבומרנג מציע יתרונות ברורים למעסיקים. ראשית, העסקה מחדש של עובדים לשעבר יכולה להפחית באופן משמעותי את עלויות הגיוס ואת זמן ההשקעה. אנשים אלה כבר מכירים את הפעילות, הערכים והמערכות של החברה, ודורשים פחות זמן הכשרה והסתגלות. שנית, עובדי בומרנג מביאים לעתים קרובות נקודות מבט ורעיונות טריים שנרכשו מניסיונם במקומות אחרים. החשיפה שלהם לארגונים ותעשיות שונות מאפשרת להם לתרום תובנות יקרות ערך, המובילות לחדשנות וצמיחה.

 

מה היתרונות לעובדים? עבור העובדים, אפקט הבומרנג יכול להיות מהלך קריירה אסטרטגי. עזיבת החברה מאפשרת לעובד לחקור הזדמנויות אחרות, לצבור חוויות מגוונות, להרחיב את מערכי הכישורים ולפתח רשת נטוורקינג רחבה יותר. החזרה למעסיק קודם מאפשרת לאותם עובדים למנף את מערכות היחסים והקשרים שיצרו במהלך כהונתם הראשונית. בנוסף, הצטרפות חוזרת לחברה יכולה לספק תחושה של יציבות, היכרות והזדמנות להמשיך ולהתבסס על הישגים קודמים.

 

אז איך מטפחים תרבות בומרנג חיובית בארגון? כדי לטפח תרבות חיובית לבומרנג, ארגונים צריכים לתעדף פיתוח עובדים, צמיחה ומעורבות. מתן הזדמנויות להמשך למידה, סביבת עבודה תומכת ושמירה על קווי תקשורת פתוחים הם חיוניים במקרה זה. מעסיקים יכולים אף ליצור רשת בוגרים כדי להישאר מחוברים לעובדים לשעבר ולהבטיח שהם מרגישים מוערכים גם לאחר שהם ממשיכים הלאה. על ידי בניית קשרים חזקים, ארגונים מגבירים את הסבירות שעובדי בומרנג יחזרו בעתיד.

 

לסיכום, כוח העבודה בבומרנג מייצג שינוי פרדיגמה באופן שבו עובדים ומעסיקים ניגשים למסלולי קריירה. על ידי אימוץ הרעיון של עובדים שעוזבים וחוזרים מאוחר יותר, ארגונים יכולים לנצל מאגר של כישרונות מנוסים, מסורים ונאמנים. במקביל, העובדים יכולים לחקור אופקים חדשים תוך שמירה על חיבור לשורשים המקצועיים שלהם. ככל שנוף התעסוקה ממשיך להתפתח, אימוץ עובדי בומרנג עשוי להיות לגמרי הפתרון לגיוס כוח אדם איכותי.

 

 

עובדי הבומרנג - תופעה חדשה בשוק העבודהלבנת קיזנר היא מומחית בגיוס בכירים בארץ ובעולם בחברת  Hunter (Kestria Israel).  לבנת שימשה 16 שנים בתפקידי ניהול בכירים במגזר המסחר, התעשייה והשירותים ולכן לצד הניסיון בגיוס, היא מבינה את השפה העסקית ויש לה את היכולת לדבר למועמדים הבכירים בגובה העיניים.

 

חברת Hunter (Kestria Israel) הוקמה בשנת 2008 והיא שותפה בלעדית ברשת איתור הבכירים מהגדולות בעולם Kestria Global, ובכך היא מעניקה ללקוחותיה את השירות המתקדם ביותר בתחום איתור והתאמה של מנהלים בכירים למשרות בארץ ובעולם, תוך הקפדה על שירות מקצועי ודיסקרטי הן למעסיקים והן למועמדים. דוא״ל [email protected] נייד 052-3421616, www.hunter.co.il