ניהול משבר ההיעדרות הממושכת של חיילי המילואים מהעבודה

היעדרות ממושכת של עובדים מגויסים מהווה כיום אתגר רציני לחברות במשק ומשפיעה באופן משמעותי על כוח העבודה הזמין תוך יצירת פערים ואתגרים בלתי צפויים בשמירה על יעילות תפעולית. לבנת קיזנר עם מספר אסטרטגיות ותובנות שיכולות לסייע


11:19 ,02.01.2024 מאת: לבנת קיזנר

עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר גויסו מעל 300 אלף חיילי מילואים לסייע במערכה. חיילים אלו הגיעו מכל קצוות הארץ ומכל מגוון הקשת התעסוקתית. תחילה הייתה תחושה, לאור ניסיון עבר, כי משך השירות של חיילי המילואים יהיה לכל היותר כחודש ימים ולכן רוב החברות לא נערכו מראש למצב בו עובדיהם ייעדרו תקופה כל כך ממושכת ממקום העבודה. 

 

אין ספק שההתמודדות עם משבר הכולל היעדרות ממושכת של עובדים מגויסים מהווה כיום אתגר רציני לחברות במשק ומשפיעה באופן משמעותי על כוח העבודה הזמין תוך יצירת פערים ואתגרים בלתי צפויים בשמירה על יעילות תפעולית. בנוסף, גם חיילי מילואים שמשוחררים בימים אלה מקבלים עדכונים מצד מפקדיהם להיערך לסבב גיוסים נוסף בעוד מספר חודשים.

 

אז איך מתמודדים עם המצב? וכיצד ניתן להיערך לעתיד לבוא? להלן מספר אסטרטגיות ותובנות שיכולות לסייע.

 

תקשורת ותכנון

 

דיאלוג פתוח: עודדו תקשורת שקופה בינכם לבין העובדים המגויסים. הגדירו קו תקשורת ברור בכדי להבין את משך השירות הצפוי וחלופות שניתן להיעזר בהם במהלך היעדרותם.

תכנון אסטרטגי: במקומות אחרים בעולם הצפי למגה פיגוע ו/או מציאות אלימה ומלחמתית הינו נמוך מאוד. למול זה, במציאות המזרח-תיכונית, התרחיש הזה הינו שכיח לצערנו ולכן מומלץ שלכל חברה תהיה תכנית מגירה לאירועים מסוג זה, כפי שאנו מצפים שיהיה לגופים ממשלתיים. תכנית זו מאפשרת לחברה היערכות ראויה מראש גם בעת הזו, שכוללת התייחסות לפן העסקי, החברתי והמסחרי. בנו תוכנית מגירה לניהול החברה בעיתות מלחמה וחלוקה מחדש של עומסי העבודה במהלך היעדרות ממושכת של העובדים. מומלץ כי תכנית זו גם תכלול הכשרה צולבת של עובדים או חלוקה זמנית של תחומי אחריות לכיסוי משימות חיוניות.

 

הכרה והערכה: חשוב מאוד להכיר במאמצים של עובדים שמגבים את חיילי המילואים ונדרשים לעבודה קשה ולפעמים אף מכופלת בכדי שהחברה תוכל להמשיך ולפעול כרגיל. הבעת הכרת תודה על מסירותם ופועלם לצד תגמול כספי בצורת מענק או הטבה יכולים להגביר את המורל והמוטיבציה של העובדים הללו להמשיך לסייע לחבריהם הנלחמים בחזית. 

 

תמיכה ורווחה לעובדים

 

אמצעים תומכים: הציעו תמיכה לעובדים המשרתים בצבא על ידי מתן סיוע בטיפול בבירוקרטיה מול המדינה, הבנת זכויותיהם והקלה על מעבר חלק בחזרה לעבודה.

שיקולי בריאות הנפש: הפנימו כבר עכשיו את המחיר הנפשי והרגשי שיכול להיות על אותם עובדים עם חזרתם מהמלחמה. חשוב מאוד ליישם מדיניות תמיכה בבריאות הנפש של אותם עובדים ולספק משאבים להם ולמשפחותיהם בתקופה מאתגרת זו.

 

מינוף טכנולוגיות וגמישות

 

עבודה מרחוק ואימוץ טכנולוגיות: אמצו טכנולוגיות שיאפשרו עבודה מרחוק היכן שניתן. בכך העובדים הפרוסים בשטח יוכלו לתרום למשימות חיוניות או להישאר מחוברים לפעילות החברה היכן שמתאפשר.

מדיניות גמישה: בחנו יישום מדיניות עבודה גמישה או התאמת לוחות זמנים עם חזרתם של עובדים מגויסים לעבודה בכדי לסייע בהשתלבותם מחדש בכוח העבודה.

 

חיזוק החוסן הארגוני

 

היערכות מראש לתכנון עבודה רציף גם בזמן היעדרויות בלתי צפויות - ודאו שעובדים רבים מכירים תפקידים חיוניים בחברה כדי למזער שיבושים ולשמור על עבודה רציפה.

בניית כוח עבודה גמיש: השתמשו במשבר כהזדמנות לחזק את יכולת ההסתגלות והחוסן של החברה מול אתגרים בלתי צפויים, טיפוח תרבות שיכולה לנווט שיבושים כאלה בצורה יעילה יותר בעתיד.

 

לסיכום, ניהול מוצלח של היעדרות עובדים שגויסו לצבא דורש שילוב של הבנה, תכנון ותמיכה. על ידי טיפוח סביבה תומכת ויישום צעדים אסטרטגיים, חברות יכולות לנווט את התקופה המאתגרת הזו תוך כיבוד המחויבות של העובדים המגויסים שלהן.

 

 

ניהול משבר ההיעדרות הממושכת של חיילי המילואים מהעבודהלבנת קיזנר היא מומחית בגיוס בכירים בארץ ובעולם בחברת  Hunter (Kestria Israel).  לבנת שימשה 16 שנים בתפקידי ניהול בכירים במגזר המסחר, התעשייה והשירותים ולכן לצד הניסיון בגיוס, היא מבינה את השפה העסקית ויש לה את היכולת לדבר למועמדים הבכירים בגובה העיניים.

 

חברת Hunter (Kestria Israel) הוקמה בשנת 2008 והיא שותפה בלעדית ברשת איתור הבכירים מהגדולות בעולם Kestria Global, ובכך היא מעניקה ללקוחותיה את השירות המתקדם ביותר בתחום איתור והתאמה של מנהלים בכירים למשרות בארץ ובעולם, תוך הקפדה על שירות מקצועי ודיסקרטי הן למעסיקים והן למועמדים. דוא״ל [email protected] נייד 052-3421616, www.hunter.co.il