בצל מלחמה וחוסר וודאות: תחזית לשוק העבודה הישראלי לשנת 2024

בעודנו פותחים את השנה האזרחית החדשה על רקע מלחמה מתמשכת עם מועד סיום שאינו ברור, חשוב וצריך לנתח את המגמות המתפתחות בשוק העבודה וההשפעות הגלובליות על כוח העבודה הישראלי. לבנת קיזנר עם מגמות עולמיות ומקומיות


11:11 ,23.01.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

בעודנו פותחים את השנה האזרחית החדשה על רקע מלחמה מתמשכת עם מועד סיום שאינו ברור, תחזית לשוק העבודה הישראלי לשנת 2024 הינה משימה מאתגרת. על אף האתגר, חשוב וצריך לנתח את המגמות המתפתחות בשוק העבודה וההשפעות הגלובליות על כוח העבודה הישראלי. להלן כמה מגמות עולמיות שהחלו בשנים עברו ויתעצמו השנה לצד מגמות חדשות:

 

שילוב בינה מלאכותית AI

 

השילוב של בינה מלאכותית (AI) בקרב ארגונים מעורר ביקוש רב בשוק העבודה לאנשים הבקיאים בהבנה ומינוף כלי בינה מלאכותית. בשנת 2024 אנו צפויים לעלייה בתיאורי התפקיד המחייבים ידע וניסיון ב-AI ולא רק בתחום ההייטק. הטרנספורמציה הדיגיטלית חודרת כיום לתעשיות שונות, ולכן מומלץ לעובדים להרחיב את הבנתם ב-AI ולעסוק באופן עצמאי בכלי בינה מלאכותית הרלוונטיים לתחומם המקצועי.

 

חיזוק התרבות ארגונית

 

התרבות הארגונית מתגלה עם השנים כגורם קריטי במימוש פוטנציאל העובדים. תרבות חזקה, הבנויה על אמון וגישה שוויונית יכולה להשפיע באופן משמעותי על שימור עובדים טובים וניהול סיכונים. אני צופה כי בשנת 2024 יותר ארגונים יתמקדו בחיזוק תרבות ארגונית חיובית, פרודוקטיבית ואטרקטיבית לעובדים. הטמעת תרבות ארגונית כזו מחזקת גם את המוניטין של הארגון מול קהל ללקוחותיו.

 

דינמיקת גיוס מאוזנת: אוטומציה מול חוויית מועמד

 

לאורך העשור האחרון יותר ויותר ארגונים הכניסו אוטומציה בתהליך הגיוס. למול זה מבינים כיום, שבכדי למשוך מועמדים טובים, יש לתת תיעדוף לחוויית המועמד. שתי הדינמיקות הללו עשויות לכאורה להתנגש אחת בשנייה, אך הן עומדות להתעצם בשנת 2024. ארגונים ימשיכו לפתח כלים למיון מועמדים, ביצוע ראיונות וידיאו וזיהוי עובדים פוטנציאליים, במטרה לשפר את היעילות בתהליך הגיוס.

 

באופן פרדוקסלי יהיו גם מאמצים עצומים לשפר את חוויית המועמד בתהליך ולחזק את מיתוג המעסיק. בעוד שייעול תהליכים חשוב מאוד למעסיקים, אסור להתעלם מחוויית המועמד בתהליך הגיוס ויש להימנע מפגיעה בה. אינטראקציה אנושית הייתה ותישאר חלק בלתי נפרד מתהליך הגיוס, והיא מאפשרת למועמדים לחוות את עוצמת הארגון ברמה האישית.
 

עבודה היברידית: כן או לא

 

מגפת הקורונה חישבה מסלול מחדש בכל ההתייחסות לעבודה מסורתית במשרד, והובילה לקבלת מודלים של עבודה מרחוק או עבודה היברידית. כיום חלק גדול מהחברות דוגלות בחזרה לעבודה משרדית מלאה, בעוד העובדים מעדיפים את הגמישות ההיברידית ולא מוכנים לוותר עליה. בשנת 2024, הדואליות הזו צפויה להימשך, כאשר גם מעסיקים וגם עובדים ימשיכו להצהיר על העדפותיהם. גמישות בסידורי העבודה פותחת אפיקים למאגר כישרונות רחב יותר. כמו כן, היא מאפשרת יתרון קריטי בתקופות כלכליות מאתגרות כמו זו שאנו חווים כיום הכוללת עובדים המפונים מבתיהם לצד מילואימניקים המפוזרים בכל הארץ ולא יכולים לקיים שגרת עבודה רגילה במשרד.

 

מיומנויות מול תארים

 

ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה והמלחמה המתמשכת תעביר השנה ביתר שאת את המיקוד מתארים אקדמיים למיומנויות רכות החיוניות להצלחת הארגון כגון: אינטליגנציה רגשית, יכולת הסתגלות מהירה, כישורי תקשורת, פתרון בעיות, כושר מנהיגות והשפעה, יכולת למידה מהירה וכו׳. יותר ויותר מעסיקים שאני מלווה מצטרפים למגמה ההולכת וגוברת של שימת דגש על מיומנויות המותאמות לצרכים הארגוניים שלהם. ניכרת המשמעות ההולכת ופוחתת של תארים אקדמיים כדרישות חובה לצד עלייה בחשיבותן של מיומנויות רכות. אסטרטגיה זו לא רק שמרחיבה את מאגר המועמדים הטובים, אלא גם יוצרת גיוון בהון האנושי בתוך הארגון.
 

לסיכום, שוק העבודה הישראלי בשנת 2024 יוגדר ככל הנראה על ידי שילוב של כוחות מנוגדים: אוטומציה ובינה מלאכותית לצד אינטראקציה אנושית וחיזוק התרבות הארגונית, עבודה מרחוק מול עבודה משרדית ומיומנויות מול תארים אקדמיים. על רקע שלל האתגרים שנוצרו עקב המצב הביטחוני והמלחמה המתמשכת, חשוב יותר מתמיד לשמור על שגרת עבודה יציבה. בעודנו כמעסיקים מנווטים במורכבויות של התקופה, יכולת ההסתגלות של המעסיקים והעובדים תהיה ערך עליון בעיצוב עתיד כוח העבודה הישראלי.

 

 

בצל מלחמה וחוסר וודאות: תחזית לשוק העבודה הישראלי לשנת 2024לבנת קיזנר היא מומחית בגיוס בכירים בארץ ובעולם בחברת  Hunter (Kestria Israel).  לבנת שימשה 16 שנים בתפקידי ניהול בכירים במגזר המסחר, התעשייה והשירותים ולכן לצד הניסיון בגיוס, היא מבינה את השפה העסקית ויש לה את היכולת לדבר למועמדים הבכירים בגובה העיניים.

 

חברת Hunter (Kestria Israel) הוקמה בשנת 2008 והיא שותפה בלעדית ברשת איתור הבכירים מהגדולות בעולם Kestria Global, ובכך היא מעניקה ללקוחותיה את השירות המתקדם ביותר בתחום איתור והתאמה של מנהלים בכירים למשרות בארץ ובעולם, תוך הקפדה על שירות מקצועי ודיסקרטי הן למעסיקים והן למועמדים. דוא״ל [email protected] נייד 052-3421616, www.hunter.co.il