השוק האירופי המשותף מונע כניסת תפוחי אדמה ממצרים

מגדלים ויצואנים במצרים עומדים בימים אלו מול חרם של השוק האירופי המשותף נגד משלוחי תפוחי האדמה ממצרים לשווקים באירופה. גידול תפוחי האדמה במצרים נפגע באמצע פברואר מבקטריה מסוג BR שפגעה בגידולים


00:00 ,30.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מגדלים ויצואנים במצרים עומדים בימים אלו מול חרם של השוק האירופי המשותף נגד משלוחי תפוחי האדמה ממצרים לשווקים באירופה. גידול תפוחי האדמה במצרים נפגע באמצע פברואר מבקטריה מסוג BR שפגעה בגידולים.
 
היוונים היו הראשונים שגילו את המחלה שגרמה לרקבון של משלוחי תפוחי אדמה שהגיעו ממצרים ויידעו את משרד החקלאות המצרי. יוון הטילה חרם על משלוחים נוספים של תפוחי אדמה ממצרים ושאר ארצות השוק המשותף הלכו אחריה.
 
לפי פרסומים מצריים, רק מקרים בודדים, כ-1 אחוז של תפוחים נגועים, התגלו במשלוחים שהגיעו ליוון, ובמצרים נדהמו מהחרם שהטילו בעקבות כך מדינות השוק המשותף.
 
נציג השוק המשותף היושב במצרים הצדיק את החרם בציינו כי כמה ארצות, ביניהן בריטניה, איטליה, יוון והולנד דיווחו על הגעת משלוחים נגועים.
 
זו הפעם השניה שיצואנים מצריים עומדים בפני חרם אירופי. כבר באפריל 1999 ארצות השוק המשותף סרבו לקבל משלוחים נגועים בחרקים. מצרים הכריזה על אזורים מיוחדים כנקיים ויצוא תפוחי האדמה חודש בהגבלות מסויימות, לאחר חודשים של מו"מ.
 
על פי חמדי אלטהאן, יו"ר התאחדות יצואני תפוחי האדמה בלשכת המסחר המצרית, הרי שלא חלו שום שינויים בגידול תפוחי האדמה. לדבריו, כל תפוחי האדמה המיוצאים נקיים מהבקטריה BR, אבל השוק המשותף החל לדאוג לאחר שיצוא תפוחי האדמה ממצרים לאירופה גדל באופן רציני בשנת 2004. לפי הסטטיסטיקה של משרד החקלאות המצרית משלוחי תפוחי האדמה גדלו מ- 200,000 טון ל- 350,000 טון בשנת 2005. השוק המשותף קיבל בין 200,000 ל- 250,000 טון כאשר החל החרם.
 
לדבריו, היצוא גדל בערכים כספיים באופן דרמטי בשנים האחרונות וקפץ מ- 5.5 מיליון דולר בשנת 2002 ל- 20 מיליון דולר בשנת 2004.
 
לדברי אלטהאן, יבול תפוחי האדמה היה השנה הטוב ביותר במצרים מזה כמה עשורים, אבל החרם הפך את הקערה על פיה כאשר טון של תפוחי אדמה נמכר כעת במחיר של 190-200 לירות מצריות לעומת 1200 לירות מצריות קודם לכן.
 
בשבוע האחרון, מספר חברי פרלמנט מצריים הפעילו לחצים על הממשלה בכדי שזו תפעל באופן נחרץ. בינתיים מגדלי תפוחי האדמה במצריים צריכים לחשוב כיצד ישווקו את היבול של 2.5 מיליוני טון שהיה מיועד לשוק האירופי. אין ספק שבמצרים עצמה אין אפשרות לצרוך כמות גדולה כזו.