הרעה במצב היצוא – ירידה ריאלית של 8% ביצוא התעשייתי ברבע השלישי של 2002

מניתוח חודשי על מצב היצוא התעשייתי מתברר: הרעה במצב היצוא – ירידה ריאלית של 8% ביצוא התעשייתי ברבע השלישי של 2002; עיקר הירידה נובעת – מנסיגה ריאלית של כ- 11% ביצוא ענפי ההיי-טק, שרגא ברוש – המצב הקשה ביצוא ימשך גם בחודשים הקרובים


00:00 ,31.10.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
מניתוח חודשי על מצב היצוא התעשייתי מתברר: הרעה במצב היצוא – ירידה ריאלית של 8% ביצוא התעשייתי ברבע השלישי של 2002; עיקר הירידה נובעת – מנסיגה ריאלית של כ- 11% ביצוא ענפי ההיי-טק, שרגא ברוש – המצב הקשה ביצוא ימשך גם בחודשים הקרובים

בחודשים האחרונים חלה הרעה במצב היצוא התעשייתי. כך אומר שרגא ברוש, יו"ר המכון הישראלי ליצוא ולשת"פ בין לאומי על סמך ניתוח חודשי של היצוא.

מהניתוח מתברר, כי בחודשים יולי- ספטמבר 2002 חל צמצום ריאלי של 8% ביצוא התעשייתי ללא יהלומים, זאת לאחר קיפאון ברבע השני של השנה וגידול ריאלי של 2.8% ברבע הראשון ,(כל רבע לעומת קודמו). כך הגיעה רמת היצוא בחודשים האחרונים לרמה הנמוכה מזו ששררה בשנים 2000 – 2001 ובמחצית הראשונה של השנה. בממוצע בתשעת החודשים הראשונים של השנה היתה רמת היצוא נמוכה ריאלית ב- 7.3% בהשוואה לממוצע 2001 . ב- 9 החודשים הראשונים של השנה הסתכם היצוא התעשייתי ללא יהלומים ב- 13.3 מיליארדי דולרים.

ברוש מדגיש כי הירידה ביצוא ברבע השלישי של השנה נגזרת ברובה המכריע מירידה ריאלית של 11% ביצוא ענפי היי-טק לעומת הרבע השני של השנה.

יו"ר המכון הישראלי לייצוא ולשת"פ בין לאומי מעריך, כי בתקופה הקרובה ימשך השפל ביצוא, זאת בעיקר בשל המשך הירידה בביקושים העולמים והמשך המשבר העולמי בהיי-טק.

ברוש מוסיף, כי מהניתוח החודשי על מצב היצוא על פי קבוצות מתברר, כי ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית – (רכיבים אלקטרוניים, מחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח וכלי הובלה), חלה כאמור ירידה ריאלית של 11% בחודשים יולי-ספטמבר 2002,לאחר ירידה של כ- 4% ברבע השני של השנה, (כל רבע לעומת קודמו). הנסיגה ביצוא הקבוצה נובעת ברובה מחידוש הירידות ביצוא ציוד תקשורת, בקרה ורפואי (-16% ) , לאחר עליה של כ- 12% במחצית הראשונה של השנה.
 
בנוסף, נמשכה הנסיגה החדה (-22% ) ביצוא ענף כלי ההובלה, לאחר נסיגה דומה (-20% ) ברבע השני, וגידול ניכר (+66% ) ברבע הראשון של 2002.
 
בענף הרכיבים האלקטרוניים נרשמה נסיגה קלה (-1% ) לאחר ירידה מצטברת של 41% מאז הרבע האחרון של 2000 ועד הרבע השני השנה. במקביל, חלה ברבע השלישי של השנה נסיגה ריאלית של כ- 1.5%
 
ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית ( כימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), זאת לאחר גידול של כ- 1% ברבע השני. הנסיגה ביצוא הקבוצה נגזרה מירידה ריאלית של כ- 8% ביצוא הכימיה, לצד נסיגה של כ- 2.5% ביצוא הציוד החשמלי. מנגד, חל גידול מסויים ביצוא ענף המכונות והציוד ( +2% ) .
 
ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית ( כרייה, חציבה, מינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק מתכת) חלה ברבע השלישי של השנה ירידה ריאלית של כ- 7%, לאחר עליה בשיעור דומה ברבע השני. ירידה חלה בכל ענפי הקבוצה: נסיגה חדה ( -20% ) ביצוא ענפי הכרייה והמינרלים האל מתכתיים, וביצוא ענפי המתכת (-9% ). מנגד נרשמה עליה של 3% ביצוא ענפי הגומי והפלסטיק.
 
לעומת זאת, אומר ברוש ביצוא ענפי הטכנולוגיה המסורתית (מזון, משקאות, טקסטיל, הלבשה, עור ,עץ, ריהוט, נייר ודפוס), נרשם ברבע השלישי גידול ריאלי מתון של 0.5% , לאחר עלייה של כ- 8% ביצוא ברבע השני. צמיחת היצוא נגזרה בעיקר מהגידול ביצוא ענפי הטקסטיל וההלבשה ( +4.5% ) והמזון (+1% ). מנגד, בענפי העץ , נייר ודפוס נסוג היצוא ב- 12% .

ברוש מציין כי ברבע השלישי של השנה נבלם השיפור ברווחיות היצוא. מנתונים ראשונים עולה כי מדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא נותר ברבע השלישי של 2002 כמעט ללא שינוי.

הנתונים על מצב היצוא, מבוססים על ניתוח אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.