הצעת חוק: לעגן את זכויות הסוכן בדומה לאירופה

ההצעה נועדה לעגן בחוק את זכויותיהם של עשרות אלפי סוכנים ישראלים המייצגים ספקי חוץ. לין: "זוהי תעודת עניות עלובה למשרדי התמ"ת והמשפטים שבמשך ארבע שנים לא מצאו את הזמן לעשות זאת"


00:00 ,28.05.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ההצעה נועדה לעגן בחוק את זכויותיהם של עשרות אלפי סוכנים ישראלים המייצגים ספקי חוץ. לין: "זוהי תעודת עניות עלובה למשרדי התמ"ת והמשפטים שבמשך ארבע שנים לא מצאו את הזמן לעשות זאת"
 
ח"כ סטס מיסז'ניקוב, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית הקובעת הגנות משמעותיות על עבודת הסוכנים - יבואנים בישראל. הצעת החוק, אשר הוכנה על ידי הלשכה המשפטית באיגוד לשכות המסחר, נועדה לעגן בחקיקה את זכויות הסוכן כפי שמקובל במדינות האיחוד האירופאי.
 
ההגנה המוקנית לסוכן באה לידי ביטוי בהצעת החוק בשני היבטים:
 
חיוב במתן הודעה מוקדמת מספקת לסיום הסכם הסוכנות. זאת על מנת שהסוכן לא יופתע ויוכל להיערך כראוי מבחינת תוכניותיו העסקיות. זמן מתן ההודעה יהיה תלוי בתקופת ההסכם.
 
מתן פיצוי כספי בגין פיתוח השוק והמוניטין. סוכן שמשקיע עמל רב בבניית שוק לקוחות למוצר של הספק, יפוצה עם סיום ההסכם ע"י הספק.
 
הצעת החוק הועברה לפני כארבע שנים למשרד המשפטים ולמשרד התמ"ת אך לאור הקצב האיטי בקידום ההצעה הוחלט לקדמה בדרך של הצעת חוק פרטית.
 
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, בירך על צעדו של ח"כ מיסז'ניקוב: "סוף סוף נוצרה פריצת דרך בנושא הגנת החוק על הסוכנים בישראל. לצערי, פריצת דרך זו אין מקורה באגף הייעוץ המשפטי במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה, אשר לא היה מוכן להשקיע את העבודה הנדרשת, וגם לא במשרד המשפטים, שכנראה סבור שאין לו אחריות כלפי המגזר העסקי בישראל ולכן טיפל בנושא בדרך של סחבת מתמשכת."
 
לין, אשר שימש בעבר כיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת, ציין כי החוק נחוץ מאוד בעיקר בגלל הבעיות המתעוררות ביחסים שבין סוכנים מקומיים לבין ספקי חוץ: "כיום, חלק ניכר מסחר החוץ של מדינת ישראל מבוצע באמצעות הסכמי סוכנות. המציאות הוכיחה שהסכמים אלה אינם מעניקים את ההגנה הנאותה לסוכן הישראלי, המשקיע משאבים רבים בפיתוח עסקיו של ספק החוץ".