הצהרת כוונות משותפת לגוש המרקוסור ולישראל

בשבוע החולף נחתמה באסונסיון, פרגוואי הצהרת כוונות משותפת לגוש המרקוסור (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי) ולישראל לכניסה למו"מ להסכם סחר. ההצהרה נחתמה במסגרת ישיבת פסגה של ראשי מדינות המרקוסור, מהצד הישראלי חתם על הצהרת הכוונות שגריר ישראל בארגנטינה, ר


00:00 ,27.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בשבוע החולף נחתמה באסונסיון, פרגוואי הצהרת כוונות משותפת לגוש המרקוסור (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי) ולישראל לכניסה למו"מ להסכם סחר. ההצהרה נחתמה במסגרת ישיבת פסגה של ראשי מדינות המרקוסור, מהצד הישראלי חתם על הצהרת הכוונות שגריר ישראל בארגנטינה, רפאל אלדד.
 
רונית קן, מנהלת המינהל לסחר חוץ בתמ"ת ציינה כי מדובר בפריצת דרך משמעותית משום שחתימה על ההסכם  תרחיב מאוד את האפשרויות העומדות בפני חברות ישראליות המעוניינות לייצא לדרום אמריקה, וצפויה להביא לגידול ניכר ביצוא לגוש זה.
 
יצויין כי הצהרת הכוונות של מדינות גוש המרקוסור הינה תוצאה של מאמצים דיפלומטיים שנעשו בתקופה האחרונה על ידי שגרירותינו במדינות אלו וכן בעקבות ביקורו של השר אולמרט בברזיל ובארגנטינה במרץ 2005 שהתמקד בקידום הנושא מול נשיאי המדינות והשרים עימם נפגש במהלך הביקור.
 
ממינהל סחר חוץ בתמ"ת נמסר כי בנוסף להתקדמות בערוץ זה, מתנהלים מגעים בין ישראל לארגנטינה ובין ישראל לברזיל לחתימה על הסכמים להקמת קרנות מו"פ דו לאומיות. ד"ר אלי אופר, המדען הראשי במשרד התמ"ת, צפוי לבקר במדינות אלו עד סוף שנת 2005 לקידום נושא זה.

נתוני סחר
הסחר בין ישראל למדינות גוש המרקוסור הסתכם בשנת 2004 בכ- 940 מיליון דולר. היצוא למדינות אלו הסתכם ב 554 מיליון דולר (488 מיליון דולר לברזיל, 55 מיליון דולר לארגנטינה, 7 מיליון דולר לאורוגוואי ו 3 מיליון דולר לפרגוואי) בשנת 2004. עיקר היצוא הוא של כימיקלים (בעיקר דשנים לחקלאות), מכונות ומכשירים מכניים (בעיקר ציוד תקשורת), ומוצרי פלסטיק.
 
היבוא ממדינות אלו הסתכם ב 386 מיליון דולר (207 מיליון דולר מברזיל, 136 מיליון דולר מארגנטינה, 30 מיליון דולר מאורוגוואי ו 13 מיליון דולר מפרגוואי). עיקר היבוא הוא של מוצרי צמחים (בעיקר סויה) ושל מוצרים מבע"ח (בשר בקר).

רקע
גוש המרקוסור הינו גוש הסחר השלישי בגודלו בעולם (לאחר NAFTA – הסכם אזור סחר חופשי של צפון אמריקה, והאיחוד האירופי) ועימו או עם המדינות החברות בו אין לישראל הסכם סחר. יצויין כי כבר היום, מהווה ברזיל את שותפת הסחר השנייה של ישראל באמריקה אחרי ארה"ב ולפני קנדה. יצויין כי רמת המכסים הממוצעת במרקוסור הינה גבוהה יחסית ומגיעה ל 11% בממוצע. יצויין כי על חלק מהמוצרים המיוצאים על ידי חברות ישראליות לשם מגיעה רמת המכסים לעשרות אחוזים.