הפסקת יצוא כבד האווז תגרום נזק כספי לאגרקסקו בהיקף של 40 מיליון שקל בשנה

"החלטת ועדת החינוך של הכנסת לאסור על פיטום אווזים שתביא להפסקת יצוא כבד האווז תגרום נזק כספי לאגרקסקו בהיקף של כ – 40 מליון ₪ בשנה ולפגיעה קשה במוניטין של החברה" – אמר נח לוי מנהל אגף תוצרת כללית בחברת אגרקסקו


00:00 ,22.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"החלטת ועדת החינוך של הכנסת לאסור על פיטום אווזים שתביא להפסקת יצוא כבד האווז תגרום נזק כספי לאגרקסקו בהיקף של כ – 40 מליון ₪ בשנה ולפגיעה קשה במוניטין של החברה" – אמר נח לוי מנהל אגף תוצרת כללית בחברת אגרקסקו.
 
אגרקסקו מייצאת כ– 200 טונות של כבד אווז לשווקים באירופה כמו צרפת, גרמניה, בלגיה, איטליה ושוויץ וכן ליפן הנחשב לשוק היוקרתי ביותר והמשלם תמורה של כ – 4300 $ לטונה כבד אווז מסוג א'. גם השוק הצרפתי, מדגיש נח לוי, מתמקד בכבד אווז האיכותי ביותר, והוא מיועד לגסטרונומיה כמו בתי מלון ומסעדות המובחרים.
 
לדברי נח לוי, החדירה לשווקים אלה ארכה שנים לא מעטות והושקעו בה כספים רבים לקידום מכירות, וכן משאבים ומאמצים של לימוד והתמקצעות. היעלמות המוצר מהמדפים תפנה אותם למתחרים שלנו, בעיקר הונגריה, בולגריה ותפגע באמינותה של אגרקסקו, מצר נח לוי.
 
מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, ומנהל השרותים הוטרינרים, ד"ר משה חיימוביץ', ערכו סיור בענף האווזים על מנת לבחון מקרוב את ההתקדמות בשיפור תנאי הטיפול באווזים במשקים החקלאיים. במסגרת הסיור ביקרו ישי וחיימוביץ' במשקים לגידול אווזים ובחוות הרבייה המתקדמת ביותר בעולם שהוקמה במושב דור בחוף הכרמל.
 
מזכיר ארגון מגדלי האווזים, חי בנימיני, סקר בסיור את השיפורים שעשו המגדלים בשנים האחרונות על מנת להקל על האווזים בתהליך הגידול ובהם: מעבר למזון נוזלי קל לעיכול, קיצור תקופת הפיטום, אחזקת האווזים בקבוצות על מנת להקל עליהם מבחינה חברתית, שימוש בצינור קצר יותר לפיטום והבאה לארץ של סוג אווזים חסון יותר ושצווארו מתאים מבחינה אנטומית לפיטום ושיפור התנאים הסביבתיים. בנימיני ציין שהשיפורים מותאמים לדרישות בג"צ והביאו לשיפור ברווחיות והגדלת אחוז האווזים הכשרים.
 
ראשי משרד החקלאות התרשמו מהשינויים שחלו בענף ומרצונם של החקלאים לבצע שיפורים נוספים ברוח תקנות צער בעלי החיים. הם ציינו את החשיבות במציאת הדרך לשמירה על מקור פרנסתן של 600 המשפחות העוסקות בענף ואשר מתגוררות ברובן בפריפריה ולמנוע את מעבר הענף כולו לצפון ירדן.