העולם הכלכלי לא התרגש מרעש האדמה החזק זה 40 שנה

הצונמי באסיה גבה אלפי קורבנות, שרובם אינם מבוטחים, ולכן השפעתו על השווקים מעטה


00:00 ,27.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

הצונמי באסיה גבה אלפי קורבנות, שרובם אינם מבוטחים, ולכן השפעתו על השווקים מעטה


רעידות האדמה הקשות שפקדו אתמול את דרום מזרח אסיה גרמו לנזק כלכלי כבד, בשל הרס בתיהם ורכושם של עשרות אלפי אנשים. ואולם חברות הביטוח, הממהרות לפרסם אומדנים לאחר סערות קשות בצפון אמריקה או הצפות באירופה, לא השמיעו את קולן ביום האסון. ייתכן שהסיבה לכך היא העובדה שמדובר באוכלוסייה מעוטת יכולת, שברובה אינה מבוטחת, או משום שהיכולת לאסוף נתונים באסון בסדר גודל כזה, ובאזורים אלה של העולם, מוגבלת. גם שוקי המניות, מלבד אלה במדינות האסון, אינם צפויים לרגוש לאחר האירועים אתמול, אלא אם יתברר כי נפגעו אזורים תעשייתיים רבים.

הפגיעה באיים התאילנדיים עשויה להניא תיירים מלבקר באזור בתקופה הקרובה, במיוחד לאחר דיווחים על תיירים שנסחפו לים באי פוקט, ולהסב נזק כלכלי משמעותי לאותם אזורים, שבימים כתיקונם נהנים מתיירות ערה.

בנמלים באזור הפגיעה צפויים שיבושים בשינוע מטענים. עם זאת מתקני הנפט לחופי אינדונזיה, יצרנית הנפט הגדולה ביותר בדרום מזרח אסיה, לא נפגעו.

רעידת האדמה גבתה אתמול אלפי חללים. היתה זו רעידת האדמה החזקה ביותר בכדור הארץ זה 40 שנה, והחמישית בחוזקה שנרשמה בהיסטוריה. הרעשים פגעו קשות במדינות סרי לנקה, הודו, אינדונזיה, מלזיה ותאילנד - ישירות ובעקיפין, על ידי גלי ענק מהים (צונמי). 6,500 אנשים נהרגו באסון, לפי דיווחים אתמול, אולם מניין הנספים צפוי להיות גדול בהרבה מההערכות הראשונות. בנוסף, אלפי אנשים נפצעו.

הנזק לרכוש, שנגרם בעיקר מפגיעת הגלים, עדיין לא נאמד ביום הראשון לאחר האסון.

רעידת האדמה היתה בעוצמה של 8.9 בסולם ריכטר, והיכתה לראשונה בים, במרחק 160 ק"מ מהאי סומטרה באינדונזיה, ביום ראשון בשעה שתיים לאחר חצות (לפי שעון ישראל). חלקים אחרים של אסיה גם נפגעו באסון, כולל כמה מהאיים התיירותיים והציוריים של תאילנד.