הסכם צבירה חדש בין ישראל ובולגריה

מ"מ רוה"מ ושר האוצר והתמ"ת, אהוד אולמרט, חתם היום על פרוטוקול חדש בהסכם הסחר בין ישראל ובולגריה, אשר מטרתו לאפשר צבירה בין ישראל ובולגריה בעת יצוא לאיחוד האירופי. השר אולמרט מסר כי זהו חלק מהשלמת היערכות משרד התמ"ת להרחבת הצבירה הפאן אירופית למדינות הים ה


00:00 ,25.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט חתם על פרוטוקול חדש בהסכם הסחר בין ישראל ובולגריה, אשר מטרתו לאפשר צבירה בין ישראל ובולגריה בעת יצוא לאיחוד האירופי
 
מ"מ רוה"מ ושר האוצר והתמ"ת, אהוד אולמרט, חתם היום על פרוטוקול חדש בהסכם הסחר בין ישראל ובולגריה, אשר מטרתו לאפשר צבירה בין ישראל ובולגריה בעת יצוא לאיחוד האירופי. השר אולמרט מסר כי זהו חלק מהשלמת היערכות משרד התמ"ת להרחבת הצבירה הפאן אירופית למדינות הים התיכון.
 
החתימה נערכה בין השר אולמרט לבין שגריר בולגריה בישראל מר Petko Dimitrov
 
אולמרט אמר כי הוא מייחס לבולגריה חשיבות רבה. לדבריו, מדובר במדינת מפתח במז' אירופה הצפוייה להיכנס לאיחוד האירופי בשנת 2007 ונהנית מפעילות רבה של הסקטור התעשייתי ישראלי. לדברי השר, מטרת המשרד הינה לייצר תשתית אשר תאפשר לתעשייה הישראלית לנצל את יתרונות הצבירה לצורך הגדלת היצוא לאירופה.
 
במסגרת מערך הצבירה הפאן אירופית, יכולות מדינות החברות במערך זה לחלק את תהליכי היצור בהתאם ליתרונות היחסיים של כל מדינה ועדיין לייצא לשוק יעד במסגרת אותו מערך בפטור ממכס. כיום משתתפות במערך הצבירה הפאן אירופית 32 מדינות אירופיות.
 
עד לאחרונה הייתה השתתפות מדינות מאגן הים התיכון במערך זה אסורה, אך בחודש יולי 2003, בכנס שרי הסחר החליט האיחוד האירופי לאפשר גם השתתפות מדינות הים התיכון במערך זה. המשמעות הינה כי חברות ישראליות יוכלו לבצע צבירת מקור עם חברות ממדינות אירופה אשר לישראל הסכמי סחר עימן.
 
אולמרט הוסיף עוד כי משרדו נערך זה מכבר ליישום הצבירה הפאן-אירופית ים תיכונית וכי פרוטוקול צבירה נחתם עם רומניה, ירדן , טורקיה וכן עם מדינות אפט"א. בנוסף ישראל ממתינה לאישור הפרוטוקול על ידי האיחוד האירופי  ובכך למעשה תשלים ישראל את הערכותה ליישום הצבירה
 
מאז כניסתו לתוקף של הסכם הסחר החופשי בין ישראל ובולגריה בינואר 2002 הוכפל היקף הסחר,  מהיקף של כ-40 מליון דולר בשנת 2001 להיקף של כ-85 מליון דולר בשנת 2004. היקף הסחר לשנת 2005 אמור להמשיך ולגדול כך שהיצוא לבולגריה לשנת 2005 צפוי לעמוד על היקף של כ-40 מליון דולר והיבוא על כ-55 מליון דולר. ענפי היצוא המובילים הינם מוצרי כימיה, ציוד מכני ותכשיטים.