הסכם לשיתוף פעולה בתחום התקינה בין ישראל וטורקיה

ההסכם עתיד להקל על הייצוא לתורכיה. מינהל סחר חוץ בתמ"ת: מאז כניסתו לתוקף של הסכם הסחר החופשי עם טורקיה בשנת 1997 ועד היום גדל הסחר פי חמש בין המדינות


00:00 ,07.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסכם עתיד להקל על הייצוא לתורכיה. מינהל סחר חוץ בתמ"ת: מאז כניסתו לתוקף של הסכם הסחר החופשי עם טורקיה בשנת 1997 ועד היום גדל הסחר פי חמש בין המדינות
 
הועדה הכלכלית המשותפת לטורקיה וישראל התכנסה בירושלים בין התאריכים 5-7 במרץ. בראש הוועדה מהצד הישראלי עמד סגן רוה"מ ושר התמ"ת אלי ישי ומן הצד הטורקי עמד השר לסחר חוץ הטורקי, קורשאד טוזמן. השר התורכי הגיע לארץ בראש משלחת עסקית המונה כ-50 אנשי עסקים תורכיים העוסקים בתחומים שונים ובהם מזון, ריהוט, לוגיסטיקה, חומרי בניה.
 
במהלך הועדה חתמו שני השרים על הסכם לשיתוף פעולה בתחום התקינה, אשר מטרתו לסייע בפתרון מגבלות על הסחר הנובעות מהבדלי תקינה. בנוסף, נכחו השרים בטקס חתימת הסכם לשיתוף פעולה בין מכוני התקנים הישראלי והתורכי הסכם זה יאפשר ביצוען של בדיקות תקן במדינה המייצאת אשר יוכרו על ידי המדינה המייבאת. שני ההסכמים הנ"ל יקלו על החברות המייצאות לטורקיה, יקצרו את תהליך הייצוא וישפרו באופן משמעותי את כושר הייצוא הישראלי לשם.
 
כמו כן, שני הצדדים בחנו את האפשרויות ליישום הסכם המחקר והפיתוח התעשייתי אשר נחתם בין המדינות ודנו בחסמי סחר בהן נתקלו חברות ישראליות וטורקיות.
 
המשלחת העסקית אשר התלוותה לשר התורכי קיימה אירוע של מפגשי שיתוף פעולה עם אנשי עסקים ישראלים בהשתתפות מועצת העסקים ישראל תורכיה. באירוע התקיימו מפגשים אישיים מתואמים מראש בין אנשי עסקים ישראלים ותורכיים.
 
היקף הייבוא בשנת 2006 עמד על כ- 1.4 מיליארד דולר והיקף הייצוא היה כ- 800 מיליון דולר. עיקר היצוא הישראלי לטורקיה הוא בתחומי הכימיקלים והמיכון. עיקר היבוא מטורקיה הוא בתחומי הטקסטיל והמתכות השונות.
 
מאז כניסתו לתוקף של הסכם הסחר החופשי עם טורקיה בשנת 1997 ועד היום גדל הסחר פי חמש בין המדינות. היקף הייצוא הישראלי בשנת 2006 היה כ- 800 מיליון דולר. גידול של פי שלוש וחצי לעומת 1997. באותן השנים סה"כ הייצוא התעשייתי הישראלי לכל העולם גדל פי שתיים. מ- 20 מיליארד דולר ל- 40.