הסכם למתן הטבות מכסיות ליצוא מוצרי מזון לאיחוד האירופאי נחתם בסוף השבוע

הסכם בראשי תיבות למתן הטבות מכסיות ביצוא מוצרי מזון לאיחוד האירופאי נחתם בסוף השבוע בבריסל. בכך הסתיים המו"מ החקלאי בין ישראל והאיחוד האירופאי שנמשך כשנתיים


00:00 ,07.07.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט: ההסכם משרת את צרכי תעשיית המזון הישראלית. ההיקף הכספי של ההטבות מסתכם בלמעלה מ-15 מיליון דולר

הסכם בראשי תיבות למתן הטבות מכסיות ביצוא מוצרי מזון לאיחוד האירופאי נחתם בסוף השבוע בבריסל. בכך הסתיים המו"מ החקלאי בין ישראל והאיחוד האירופאי שנמשך כשנתיים.

ממינהל סחר חוץ בתמ"ת נמסר כי ההסכם צפוי להכנס לתוקף עם גמר הליכי האשרור בירושלים ובבריסל, וצפויים להמשך כחודשיים.

מ"מ ראש הממשלה ושר התעשייה המסחר והתעסוקה, אהוד אולמרט, מסר כי הושג הסכם המשרת נאמנה את צרכי תעשיית המזון ומחזק באופן משמעותי את יכולת התחרות בין תעשיית המזון הישראלית בתעשיית המזון באירופה.

לדברי אולמרט, עיקרו של ההסכם הינו במגוון הרחב של תעשיות המזון הנהנות בעקבות ההסכם מגישה משופרת לשווקים האירופאים ביניהם תעשיית המיצים , מזון קפוא, סלטים , יין ומוצרי בשר וכן בהיקף ההטבות שהושגו.

הסכם הסחר בין ישראל והאיחוד האירופי נכנס לתוקף בשנת 1996 (אשר כלל גם את ההסכם בנושא החקלאות) יצויין כי המשא והמתן שהסתיים בסוף השבוע נועד לשפר את ההסכם בתחום החקלאות.

במינהל סחר חוץ בתמ"ת מציינים כי, הנסיון שבהפעלת ההסכם במשך 6 השנים האחרונות הראה כי יש צורך בהגדלת המכסות הפטורות ממכס, כך שיתאימו לפוטנציאל היצוא הישראלי וכן לקבלת מכסות חדשות עבור מוצרים שהתעשייה הישראלית החלה לייצר בשנים האחרונות והיקף השוק שלהם באירופה נעמד במליוני יורו.

השר אולמרט מסר עוד, כי בעבודת מטה שנערכה במינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, בה הוערכו השפעות ההרחבה הקרובה של האיחוד האירופאי במאי 2004 על היצוא הישראלי, זוהה כי תחרותיות יצוא תעשיית המזון עלולה להפגע בעקבות ההרחבה. אי לכך הנחה אולמרט את מנהלי המו"מ במשרדו כי על הדיונים להביא להטבות בגישה לשווקים בהיקף שיביא להשבחת יכולת היצוא הישראלית לשווקי המזון באיחוד האירופאי אשר ימנה 25 מדינות לאחר ההרחבה.

ההיקף הכספי של ההטבות שישראל קיבלה במסגרת ההסכם החדש שנחתם בסוף השבוע בראשי תיבות מסתכם בלמעלה מ-15 מיליון דולר.

רונית קן, סמנכ"ל סחר חוץ בתמ"ת מציינת כי נושא המזון הינו מרכיב חשוב ביצוא הישראלי לקהילה האירופאית אשר מסתכם בכ-200 מיליון דולר יצוא בשנה. היצוא בתחום המזון לקהילה מתאפיין במוצרים באיכות ומיצוב גבוהים במיוחד ובכניסה לשווקי נישה תוך התקשרויות ארוכות טווח עם הרשתות הגדולות באירופה.

ההסכם החדש יגדיל את האפשרויות להרחבת נוכחות החברות הישראליות בשווקים וברשתות באירופה.