הסכם חדש בתחום החקלאות והמזון המעובד בין ישראל והאיחוד האירופי

ההסכם, אשר ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2010, צפוי להביא לליברליזציה של כ-95% בסחר במזון מעובד בין ישראל לאיחוד האירופי. שר התמ"ת: המהלך הינו חלק ממדיניות כוללת של המשרד


00:00 ,05.11.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסכם, אשר ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2010, צפוי להביא לליברליזציה של כ-95% בסחר במזון מעובד בין ישראל לאיחוד האירופי. שר התמ"ת: המהלך הינו חלק ממדיניות כוללת של המשרד
 
הסכם חקלאי חדש נחתם אתמול בבריסל, במעמד שגריר ישראל לאיחוד האירופי רן קוריאל, ושגריר שבדיה, נשיאת האיחוד האירופי. המו"מ אשר נוהל על ידי משרד התמ"ת באמצעות נציגי המינהל לסחר חוץ, יחד עם נציגי משרד החקלאות, הוביל למהלך היסטורי בתחום הסחר בחקלאות ומזון מעובד בין ישראל לאיחוד האירופי אשר פותח אפשרויות חדשות רבות בפני יצואני ויבואני המזון הישראלים.
 
שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר מציין כי המהלך הינו חלק ממדיניות כוללת של משרד התמ"ת לסייע לתעשיות המסורתיות להרחיב משמעותית את הייצוא בזכות תשתית הסכמי סחר טובה, ובכך להגביר את התעסוקה בפריפריה.
 
בועז הירש, סמנכ"ל משרד התמ"ת ומנהל מינהל סחר חוץ, מוסר כי "ההסכם הושג לאחר מו"מ ממושך אשר בסיומו הצלחנו למלא אחר רובן המכריע של דרישות התעשייה הישראלית בתחום המזון המעובד. בשונה מהסכמים קודמים עם האיחוד האירופי בתחום, הסכם זה בולט בנטייתו לכיוון הצד הישראלי ואנו צופים שישנה את פני הסחר עם האיחוד האירופי בסקטור המזון בשנים הקרובות".
 
השוק האירופי הינו השוק העיקרי איתו סוחרת תעשיית המזון המעובד הישראלית: מקורו של 50% מסך יבוא המזון לישראל הינו באיחוד האירופי ו-44% מסך היצוא בסקטור זה מופנה לשוקי האיחוד האירופי, בשווי של כ-650 מיליון דולר. 
 
בעוד הסחר במוצרים תעשייתיים בין ישראל לאיחוד האירופי מתנהל ללא כל מגבלות מכס, לא כך המצב בתחום הסחורות החקלאיות והמזון; עקב רגישות הסקטור החקלאי הן בישראל והן באיחוד האירופי, התנהל עד כה הסחר תחת מגבלות רבות, בהן מכסות והיטלים שונים. ההיטלים הגבוהים על מוצרי מזון המיובאים לאיחוד האירופי, פגעו בתחרותיות היצוא הישראלי ולעיתים אף מנעו כניסתו.
 
ההסכם החדש כולל הטבות רבות ומאפשר הרחבה משמעותית של מגוון מוצרי המזון המיוצאים לאיחוד האירופי, ללא מגבלות. מוצרי מזון שעד היום זכו לגישה מוגבלת לשוקי אירופה בשל מיכסות או היטלים גבוהים, כגון שוקולד ומוצרי מאפה, ופלים, פסטה, קפה, בסיסים להכנת מיצי פירות, מרשמלו, סלטים טריים ועוד ייהנו כעת מפטור מתשלום מכס והיטלים אחרים. מוצרים נוספים יזכו להטבות מכס ומכסות מוגדלות.
 
לדבריו של הירש, פוטנציאל היצוא שיוצר ההסכם החדש לתעשיית המזון הישראלית הוא רב מאוד, וההערכה היא כי חברות המזון הישראליות יוכלו להגדיל משמעותית את מכירותיהן לשוק האירופי, המונה כ 500 מיליון צרכנים. כמו כן, יצרניות מזון קטנות ובינוניות שלא ייצאו עד כה בשל ההיטלים והמכסות יוכלו להתחיל לייצא לאור תנאי הסחר המשופרים.
 
ההסכם ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2010. הודעה על חלוקת המכסות לשנה הקרובה תפורסם בקרוב.